Ulrika ska ta Göteborgs gör-det-själv-marknad till nya höjder

Ulrika ska ta Göteborgs gör-det-själv-marknad till nya höjder

När K-rautas nya varuhus i Partille öppnar på torsdag är det Ulrika Bergqvist, ny varuhuschef som klipper bandet. Ulrika kommer närmast från konkurrenten Silvan Bygg i Borås och ser det breda sortimentet, tillgängligheten och kundservice som K-rautas styrka för regionen där konkurrensen uteslutande består av småhandlare.

– Att få vara med och etablera K-Rauta i Partille är något av det roligaste och mest utmanande jag varit med om i min yrkeskarriär. Speciellt som kvinna i en så typiskt manlig bransch. Jag ser fram emot att föra fram det kvinnliga perspektivet, säger Ulrika Bergqvist.

Göteborg har näst efter Stockholm största tillväxten på gör-det-själv-marknaden och den väntas under 2008 att öka med 50 procent över riksgenomsnittet. Nu öppnar byggvaruhuskedjan sitt andra varuhus i Göteborgsområdet.

K-rautas varuhus i Partille finns vid östra utfarten mot Lerum och Alingsås.

– Ett jättebra läge, området är i ett mycket expansivt skede och det planerade bostadsbyggandet ligger högre än på riksnivå, säger Ulrika Bergqvist.

I år väntas hemmafixarna i Göteborg att spendera över 1 miljard på gör-det-själv-varor, enligt en prognos från Industrifakta. I Göteborg är Bauhaus K-rautas största konkurrent som har ett bra läge i anslutning till IKEA Bäckebol. I Partille blir K-rauta den första etablerade kedjeaktören inom bygg- och järnvaruhandel.

– Med vårt läge, service och vårt utbud kommer vi att få mycket kunder från östra Göteborg som idag handlar hos den enskilde bygghandlaren eller åker ända till Hisingssidan till Hornbach eller Bauhaus. K-rauta blir det enklare valet.

Regioner

K-rauta AB är ett helägt dotterbolag till Finlands största handelskoncern, Kesko Oyj. Det första svenska byggvaruhuset öppnade 1996 i Stockholm. Idag är K-rauta rikstäckande med 20 byggvaruhus, från Haparanda i norr till Malmö i söder. K-rauta erbjuder gedigna produkter och tjänster inom badrum, trädgård, verktyg, bygg och inredning.