Från personalbrist till mångfaldsföretag med arbetsstolthet

Nyhet   •   Feb 23, 2017 15:38 CET

Foto: Virrpanna produktion

Det började med personalbrist. I dag har Matlaget i Gällivare, tack vare stöd från KFS och samarbete med Arbetsförmedlingen, en välfungerande verksamhet med kompetenta och arbetsglada medarbetare.

Matlaget i Gällivare lagar mat till skolor, äldreboenden, ensamhushåll och sjukhuset i Gällivare.När företaget för över tio år sedan hade svårt att hitta personal insåg ledningen att de behövde bredda sin rekryteringsbas. De påbörjade ett arbete som genom bland annat inledande praktikplatser har lett till en arbetsplats med mångfald, där personalen är ett härligt gäng med olika bakgrund. Här kan du läsa mer om deras process.

KFS stöd
Anki Haglund, vd på Matlaget i Gällivare, förklarar att det inte har varit helt problemfritt att ta sig dit de är i dag. Stödet från sin arbetsgivarorganisation KFS har varit viktig.

- Vi har haft ett otroligt stöd från KFS genom hela arbetet. Vi kan ställa frågor, reda ut saker och känner oss trygga. Tryggheten är jätteviktig för oss och vi är väldigt tacksamma, i hela företaget, för den service vi får från KFS, säger Anki.

Utveckling med handledarutbildning
Under resans gång har KFS utbildningar kommit till god användning. Genom att delta på KFS Ledarskapsdagar och kurser i bland annat arbetsrätt och Lagen om offentlig upphandling har de fått värdefull kunskap, men även möjlighet till erfarenhetsutbyte och att knyta nya kontakter. Nu till våren ska fyra medarbetare, som arbetat som handledare för praktikanter, vidareutveckla sitt handledarskap på KFS handledarutbildning i Luleå.

- Utbildningen lockar och är efterfrågad av våra medarbetare eftersom vi som handledare måste få de rätta verktygen, berättar Anki.

Uppmaning till andra företag
Matlaget i Gällivare uppmanar andra företag att ta samma steg och se fördelarna med att bredda sin rekryteringsbas. Tipset är att våga öppna och släppa in.

- Vi har ett otroligt kompetensutbyte med våra medarbetare, avslutar Anki.