KFS och Kommunal tecknar avtal för bransch Trafik

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2016 16:30 CEST

Anna Steen, t f förhandlingschef på KFS och Per Svensson, Kommunal.

KFS har idag kommit överens med Kommunal om nytt ettårigt avtal för Trafikbranschen. Avtalet följer industrins märke med ett avtalsvärde på 2,2% och gäller för perioden 2016-10-01 till och med 2017-09-30.

- Vi är nöjda med avtalet då det är konkurrensneutralt i förhållande till branschen i övrigt. Det kommer att gynna våra medlemsföretag, säger Anna Steen, t f förhandlingschef på KFS.

Även ersättningar, tillägg och nivån på lägstalönerna ökas med 2,2 %. Avtalet innehåller inte några ändringar i övrigt.

- Detta är det näst sista avtalet som tecknas och nu återstår avtal för branschen Personlig assistans. Nu arbetar vi vidare med att förbereda kommande avtalsrörelse säger Anna Steen.

Anna Steen, 08-556 009 57, anna.steen@kfs.net

Våra medlemmar gör så att människors vardag fungerar. KFS är arbetsgivarorganisationen för samhällsnyttiga företag. Vårt uppdrag är att vara det bästa stödet för våra medlemmar i deras vardag. Det innebär att vi tecknar konkurrenskraftiga branschanpassade avtal, ger stöd i arbetsgivarfrågor och bistår i arbetsrättsliga frågor, tillhandahåller relevanta utbildningar, mötesplatser och nätverk. Våra 580 medlemsföretag med 30 000 anställda tillhandahåller samhällsnyttiga tjänster inom 15 branscher – allt från energi- och vattenförsörjning, bredbandstjänster, avfallshantering, återvinning, kollektivtrafik, nybyggnad, drift och underhåll av gator och vägar, parkering och fastighetsförvaltning till muséer, besöksnäring, utbildning, vård, omsorg och personlig assistans. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle. Läs mer: www.kfs.net