​Nytt avtal har träffats mellan KFS och Kommunal för branschen vård och omsorg

Pressmeddelande   •   Maj 30, 2016 09:31 CEST

Vård & Omsorgsavtalet. På bilden syns Claes Blomgren KFS, Per Sjödin KFS, Lars-Sture Johansson Kommunal, Elisabeth Haug Kommunal,

KFS och Kommunal har kommit överens om nytt avtal för bransch Vård och Omsorg som gäller för perioden 2016-04-01- 2017-03-31. Avtalet följer industrins märke med ett avtalsvärde på 2,2 % på tolv månader.

-Vi är nöjda med avtalet då det innehåller konkurrenskraftiga löneökningar i nivå med märket inom industrin. I syfte att säkra företagens kompetens och attraktionskraft så ingår en satsning på undersköterskor med 400 kr säger Claes Blomgren, förhandlingschef på KFS.

Förändringarna i avtalen inkluderar bland annat oförändrad OB samt lägstlöner. Avtalen har även uppdaterats genom redaktionella ändringar som förtydligar och förbättrar avtalen som helhet vilket gör det mer användarvänligt för medlemsföretagen.

Per Sjödin, förhandlare, 08 556 009 61, per.sjodin@kfs.net
Claes Blomgren, förhandlingschef, 08 556 009 72, claes.blomgren@kfs.net

Våra medlemmar gör så att människors vardag fungerar.

KFS är arbetsgivarorganisationen för samhällsnyttiga företag. Vårt uppdrag är att vara det bästa stödet för våra medlemmar i deras vardag. Det innebär att vi tecknar konkurrenskraftiga branschanpassade avtal, ger stöd i arbetsgivarfrågor och bistår i arbetsrättsliga frågor, tillhandahåller relevanta utbildningar, mötesplatser och nätverk. Våra 580 medlemsföretag med 30 000 anställda tillhandahåller samhällsnyttiga tjänster inom 14 branscher – allt från energi- och vattenförsörjning, bredbandstjänster, avfallshantering, återvinning, kollektivtrafik, nybyggnad, drift och underhåll av gator och vägar, parkering och fastighetsförvaltning till muséer, besöksnäring, utbildning, vård, omsorg och personlig assistans. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle.Läs mer: www.kfs.net