Finalister för Skåne Solar Award 2018 klara!

Skåne Solar Award är Solar Region Skånes årliga pris till Skånes bästa solenergianläggning. Priset tilldelas den anläggning som under föregående år färdigställts i Skåne och som genom sitt koncept och sin gestaltning eller på annat sätt särskilt bidragit till att öka intresset för och produktionen av solenergi.

Priset delas ut under Skånes Energiting tisdagen 19 juni i Malmö.

Finalisterna är:

Ystads Energi

Ystad Energi AB, Fjärrvärme har i samband med uppförandet av Ystad Arena lyckats att på ett nyskapande och innovativt sätt visa att solenergi kan fungera som en potentiell del av fjärrvärmesystem, genom installation av högpresterande solfångare i kombination med en väl fungerande styranläggning.

Hässleberga 2:13 i Genarp

Hässleberga i Genarp är ett gott exempel på hur man i samband med nyproduktion av enfamiljsvilla inkluderar solenergi på ett estetiskt tilltalande sätt. Den nyproducerade villan med dess integrerade solcellsanläggningen, vilken även fungerar som tätskikt, är en inspiration för andra fastighetsägare.

Österlens Lastvagns AB

Österlens Lastvagnar AB har med genomförd installation visat på ett långsiktigt och brett miljöengagemang där solenergi är en bra pusselbit i en större helhetslösning. Den nyinstallerade solcellsanläggningen på Industrigatan i Tomelilla producerar ungefär hälften av företagets förbrukade el.

I juryn för Skåne Solar Award 2018 ingår:

Niklas Johansson, E.ON
Mats Matsson, MATSSON Architects
Carola Lund, Malmö Stad
Johan Lindahl, Svensk solenergi
Jon Persson, E.ON

Läs mer om Skånes Energiting här!

E.ON Energilösningar och Serviceförvaltningen Malmö stad är huvudsponsorer av Skåne Solar Award

För mer information kontakta gärna:

Cerina Wittbom

Verksamhetsledare Solar Region Skåne

E-post: cerina.wittbom@kfsk.se

Om Solar Region Skåne

Solar Region Skåne är en ideell förening med medlemmar från solenergiintresserade kommuner, företag, högskolor och privatpersoner i Öresundsregionen. Föreningen anordnar seminarier, studieresor, utbildningar, medlemsträffar och andra aktiviteter för att sprida kunskap om och öka användningen av solenergi i Skåne.

Skåne Solar Award är ett pris som instiftats för att öka intresset hos arkitekter och byggföretag för att installera solenergianläggningar i nya och befintliga byggnader. Priset delas ut årligen.

Kansliet för föreningen Solar Region Skåne finns på Kommunförbundet Skåne. Läs mer på https://solarregion.se