Kommunförbundet Skånes förbundsmöte beslutar om ny styrelse

Förmiddagen den 10 maj 2019 beslutar Kommunförbundet Skånes förbundsmöte om ny styrelse samt ny ordförande för mandatperioden 2019–2023 i Lund. Förbundsmötet består av 211 ombud från samtliga 33 medlemskommuner.

Kommunförbundet Skåne är de 33 skånska kommunernas medlemsorganisation där den politiska verksamheten leds av styrelsen som består av förtroendevalda från Skånes kommuner. Medlemskommunerna sammanträder genom 211 ombud vid förbundsmöte året efter det då allmänna val av kommunfullmäktige i medlemskommunerna har ägt rum. Förbundsmötet 2019 tar beslut om den politiska organisationen för mandatperioden 2019–2023.

Kommunförbundet Skånes styrelse ansvarar för den övergripande inriktningen på förbundets arbete, budget och större projekt. Styrelsens arbete bereds av ett arbetsutskott som även ansvarar för internationella och EU- relaterade frågor. Verksamheten innefattar även fyra beredningar samt en styrgrupp för energifrågor.

I direkt anslutning till förbundsmötet kommer samtliga nya ledamöter och ersättare till styrelsen att publiceras på kfsk.se.

På eftermiddagen sammanträder den nya styrelsen för att besluta om val till Kommunförbundet Skånes övriga politiska organ som beredningar och styrgrupper.