​TIS-Web får Ragn-Sells system att prata med varandra

​TIS-Web får Ragn-Sells system att prata med varandra

Fordonstillverkarna har alla olika system för fordonsdata. Hur ska vagnparksägarna integrera och tolka allt data med sina egna affärssystem? För Ragn-Sells är svaret TIS-Web.

”Här ser du vårt telematiksystem, vilken röra, va?” säger Janis Orbe, processutvecklare på Ragn-Sells. ”Men mitt i här ser du att TIS-Web hjälper allting att prata med varandra.”

Janis Orbe, processutvecklare på Ragn-Sells.

Ragn-Sells samlar in, behandlar och återvinner avfall och restprodukter från näringsliv, organisationer och hushåll över hela Sverige. De har en omfattande vagnpark med många lastbilar från några av de största tillverkarna Volvo, Scania och Mercedes. Och varje lastbilstillverkare har sitt eget system att hantera färdskrivardata.

Ur alla dessa system plockar Ragn-Sells dels information de är lagstadgade att rapportera, men också uppgifter de behöver internt för att kunna effektivisera sina processer. ”Vi har knappt 700 lastbilar varav merparten är uppkopplade mot färdskrivare”, säger Janis Orbe. ”Vi vill enkelt ha överblick hur vi följer reglementet för kör- och vilotider och TIS-Web är ett bra verktyg för detta. Sedan vill ju också veta var de håller hus och vad de gör, för att optimera fordonsanvändandet. Helst med så liten insats från vår sida som möjligt, det ska gå automatiskt.”

Ragn-Sells har använt TIS-Web för att importera, exportera och behandla fordonsdata sedan 2007. Gradvis har TIS-Web kunnat integrera de olika fordonstillverkarnas system med företagets affärssystem, och dessutom fått det att kunna ”prata” med tredjepartsintressenter som Fordonskontroll.

”Allt du behöver för att komma igång är TIS-Web Startpaket”, säger Erik Bengtsson, produktchef på KGK. ”Det spelar ingen roll vilken fordonsleverantör du har eller vilket system du använder, TIS-Web klarar både att importera, behandla och exportera fordonsdata så att du kan få ut det du behöver.”

Med TIS-Web går det nu att tanka hem information från flera olika fordonstillverkaressystem och tredjepartsleverantörer av färdskrivardata. Informationen samlas automatiskt i TIS-Web, där den bearbetas och förädlas och ut kommer data som kan användas för till exempel Fordonskontroll och TransPA. Vill du veta mer? Läs på VDO:s hemsida eller kontakta Erik Bengtsson.

Erik Bengtsson

Produktchef KGK Solutions 08-92 30 00