KGK Hållbarhetsredovisning 2019

​KGK står redo att bidra till en hållbar fordonsbransch

I Hållbarhetsredovisningen för 2019 berättar KG Knutsson AB (KGK) att man står redo inför omställningen till en mer hållbar och fossiloberoende fordonsbransch. Genom att satsa både på tillbehör till laddbara fordon och konvertering av de fossildrivna fordon som redan finns på våra vägar visar KGK en del av lösningen till de klimatutmaningar vi står inför.

KGK verkar i en bransch som har en viktig roll i samhället. Transporter kommer även i framtiden ha en stor påverkan på människors liv, på vägen, på jobbet och på semestern.

Under 2019 tog KGK beslut om en hållbar strategi som är integrerad i affären. Den utgår från Agenda 2030, FNs globala mål om en hållbar utveckling, och ska bidra till en mer hållbar och fossiloberoende fordonsbransch.

– Jag är övertygad om att det är under 2020 som omställningen till en mer fossilfri och hållbar transportsektor tar fart på allvar i Sverige. Vi som företag har ett stort ansvar att vara med och driva på den omställningen. Därför antog vi under 2019 en hållbar strategi med fokus på cirkulär ekonomi och att skydda liv med FNs globala mål för hållbar utveckling som grund, säger Johan Regefalk, vd på KGK.

Den hållbara strategin har fokus på cirkulär ekonomi och skydda liv, vilket ses både i KGK:s satsningar på tillbehör till laddbara fordon och etanolkonvertering av fossildrivna bilar.

– För att klara målet om en fossilfri fordonsflotta till 2030 behöver vi fler alternativ till elbilsbidrag. I vår cirkulära affärsmodell tar vi hand om befintliga bensin- och dieselbilar. Vi kan förlänga bilens liv, byta ut delar och till och med konvertera den till ett annat fossilfritt bränsle som etanol eller gas. Att skrota dessa bilar till förmån för en elbil är inte alltid det mest miljövänliga alternativet, säger Malin Möller, chef för hållbar verksamhetsutveckling på KGK.

I KGK:s hållbarhetsredovisning berättar man också om hur man har förbättrat plock- och packhanteringen på centrallagret i Enköping som både sparat pengar och ökat kundnöjdheten, om hur man jobbar med Godkänd bilverkstad, en branschgemensam standard inom kvalitet, miljö och säkerhet, och hur ”Nudging” ökade medarbetarnas spring i trappor.

Här läser du mer om KGK:s hållbara arbete