Unik motorvärmare från Calix utmanar

Unik motorvärmare från Calix utmanar

Calix utmanar marknaden genom att lansera en helt unik motorvärmare – Calix FCH (Forced Circulation Heater). Tack vare att motorvärmaren, cirkulationspumpen och transformatorn sitter i samma enhet blir installationen snabbare, mer effektiv och prisvärd. Dessutom värmer den jämnare, över hela motorn, istället för alternativen som värmer mer punktvis.

Calix FCH sprider värmen snabbare och jämnare i motorn. Den integrerade cirkulationspumpen säkerställer att kylvätskan omgående cirkulerar och att den sprids med ett jämnt flöde i motorn, vilket förhindrar att uppvärmningen sker punktvis. Eftersom det är en enhet blir monteringen enklare och positionering av värmaren kan ske med flexibilitet. Calix FCH är billigare, och installationen går snabbare, jämfört med en värmare som har cirkulationspumpen separat.

Produkten är testad och certifierad av tredje part, enligt alla europeiska säkerhetsstandarder för elinstallation i fordon. Den är även godkänd att installeras av mekaniker i motorrum.
Calix FCH är utvecklad och producerad i Sverige, för såväl bilhandel som slutkund.

Vid användande av Calix motorvärmare spar du på miljön genom att undvika en kallstart som släpper ut höga utsläpp avgaser samt att du spar bränsle när du startar en redan uppvärmd motor. Med värme får motorn och batteriet en längre livslängd, samtidigt som man får en varm kupé och isfria rutor. Kvalitet och hållbarhet genomsyrar Calix produkter och den nya motorvärmaren är inget undantag.

Svensk kvalitet med internationell standard
Calix är ett svenskt företag beläget i Eskilstuna. Sedan 1950-talet har man varit världens största tillverkare av elektriska motorvärmare. Calix utvecklar, designar och tillverkar sina motorvärmare i Eskilstuna. Självklart är Calix miljöcertifierat enligt ISO 14001 och produkterna är näst intill tillverkade av återvinningsbart material. Calix AB har fått flera utmärkelser för att leverera utmärkt kvalitet från flera ledande företag inom bilindustrin

GM Quality award 2017, 2018, 2019
Volvo Cars Quality Excellence Award 2017