5 stjärnor för ny Kia cee'd

5 stjärnor för ny Kia cee'd

I den senaste omgången av EuroNCAP:s krocktester fick nya Kia cee’d maximala 5 stjärnor.

Nya Kia cee’d byggs som sin föregångare i Kias ultramoderna fabrik i Zilina, Slovakien. Femdörrarsversionen av nya Kia cee’d introducerades i maj i år. Kombiversionen Kia cee’d Sportswagon introduceras under hösten.

Passagerarskydd vuxna 89 %

Passagerarskydd barn 88 %

Assisterande säkerhetssystem 86 %
Fotgängarskydd 61 %

KIA MOTORS SWEDEN AB, Press & Kommunikation, Cecilia Gustafsson,

tel 08-40 04 43 23, c.gustafsson@kia.se

Kia Motors Corporation (www.kiamotors.com) bildades 1944 och är Koreas äldsta biltillverkare. Som en del av Hyundai- Kia Automotive Group har Kia som mål att bli ett av världens främsta bilmärken. Kias 15 fabriker och monteringsanläggningar i tio länder producerar över 2,5  miljoner bilar per år som säljs i 149  länder. Kia har idag mer än 47 000 anställda. Kia är huvudsponsor av Australian Open och officiell bilsponsor av FIFA world Cup.