Bilsalongen i Frankfurt: Premiär för Proceed Concept

Bilsalongen i Frankfurt: Premiär för Proceed Concept

Kia visar för första gången konceptbilen Proceed Concept; en djärvt designad vision av en potentiell modellversion i det kommande generationsskiftet i cee’d-familjen.

Bilen är designad på det europeiska designcentret i Frankfurt, som ligger bara ett stenkast från mässan där den täcks av inför publik i dag. Karossformen är ny för Kia; en förlängd halvkombi med sluttande taklinje, muskulösa proportioner och ett kompakt sportigt utseende.

Arvet från nuvarande sportiga pro_cee’d lever vidare samtidigt som flera designelement känns igen från femdörrarscoupén Stinger. Avsaknaden av b-stolpar och den långa fönsterlinjen förfyttar betraktarens fokus till bakvagnen.
Den röda kulören ”Lava Red” är lackerad i 19 handmålade lager av svart, kromsilver och röd ton. Lacken har ett påtagligt djup och ändrar sig mycket efter rådande ljusförhållanden samtidigt som den framhäver konceptbilens kurvatur.
Prooceed Concept använder även upplysta konturer och atmosfärisk bakgrundsbelysning i bakljusen för att förstärka den visuella identiteten på natten.

Interiören har inspirerats skräddat mode och haute couture. De fyra separata sätena är klädda i svart elastantyg. Intrumentpanelen ger nästan sken av att vara en förlängning av motorhuven som fortsätter in i kupén. Färgpaletten både ut- och invändigt sägs vara inspirerad av kraften och dramatiken i ett vulkanutbrott.
Instrumenten och infotainmentpanelerna illustrerar tre intuitiva och färgkodade körlägen - Lava Red för GT, Forest Green för Eco och Ghost White för Autonomous.

Bland de utmärkande detaljerna och finesserna finns tre valbara kupédofter som varje motorentusiast lär känna igen. Alla tre förknippas nämligen med klassiska prestandabilar; åldrat läder, den oljiga doften i ett garage och den lite fräna doften av högoktanigt bränsle.
Chefdesigner Kia Design Centre Europe, Gregory Giullaume:
- Tanken bakom Proceed Concept är samma idé som ligger bakom alla våra konceptbilar - det är att utmana folks uppfattning om Kia och sätta igång diskussioner kring vad som är och vad som skulle kunna bli. För det är vad Kias ”Power to surprise” handlar om.

Kia Motors Sweden AB (www.kia.com) är ett dotterbolag till Kia Motors Europe och har ca 86 återförsäljare spridda över landet där de flesta är fullserviceanläggningar med försäljning och serviceverkstad. Det finns även 10 fristående serviceverkstäder. Kia Motors Sweden ansvarar för import, produktplanering, försäljning, service, utbildning, reservdelsadministration, marknadsföring och information för Kia i Sverige. Kia Motors Sweden erbjuder även tjänster som t ex Kia originalservice, Kia bilförsäkring och Kia bilfinansiering via billån, privatleasing och leasing för tjänstebilar/förmånsbilar/företagsbilar. Kia Motors Sweden AB är beläget i Upplands Väsby och har 60 anställda