iF prestigefyllda designpris till nya Kia Soul

iF prestigefyllda designpris till nya Kia Soul

Andra generationens Kia Soul är den senaste Kia-modellen som får pris för sin design och dessutom innan bilen lanseras.  2009 när föregångaren lanserades var det den första bilen från Kia som fick ta emot ett framstående designpris.

I stort sett alla nya Kia-bilar som har designats av chefdesigner Peter Schreyer och hans team har tilldelats framstående desginpriser för sitt arbete. Förutom iF Design Award står den lika
prestigefyllda organisationen ’red dot’ Award för ett stort antal. Idag har totalt 16 designpriser delats ut för Kia-modellers design.

Nya Soul som lanseras under våren har ny plattform, förbättrade köregenskaper och, trots likheten i utseende med sin föregångare, är den andra generationen en helt ny bil.

Sedan starten 1953 har iF Product Design Award, som delas ut årligen, varit en av
världens främsta utmärkelser för framstående design. För 2014 deltog 3 249
produkter i 17 kategorier. Nya Kia Soul deltog i kategorin Transportdesign.

Kia Motors Sweden AB Press & Kommunikation, Cecilia Gustafsson

Kia Motors Corporation (www.kiamotors.com) bildades 1944 och är Koreas äldsta biltillverkare. Kias 10 fabriker och monteringsanläggningar i 5 länder producerar över 2,7 miljoner bilar per år. Bilarna säljs i 150 länder där Kia har ett nätverk med
återförsäljare och serviceverkstäder. Kia har idag mer än 48 000 anställda. Kia
är huvudsponsor av Australian Open och officiell bilsponsor av FIFA world Cup.