Kia Motors ökar produktionen

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2011 15:30 CEST

Kia Motors inför ett tredje skift på fabriken i Zilina i Slovakien inför första kvartalet 2012. 1000 nya medarbetare rekryteras för att möta den höga efterfrågan på Kia-modeller.

-Att vi inför ett tredje skift i vår fabrik i Zilina är det senaste steget i vår långsiktiga satsning att bygga bilar som passar för europeiska konsumenters behov och smak säger Paul Philpott, operativ chef för Kia Motors i Europa. –Det är framförallt efterfrågan av Kia Sportage som gör att vi kraftigt måste öka produktionstakten!

Investeringen i den slovakiska fabriken motsvarar mer än 1 miljard euro. I den ultramoderna fabriken, som är konstruerad för maximal flexibilitet, produceras förutom Sportage också Kia Venga och cee’d-familjen.

Nyligen introducerades ett tredje skift också i Kias fabrik i Georgia, USA, där Sorento och Optima produceras.

Medräknat Kias fabriker i Sydkorea produceras det totalt drygt 2,1 miljoner Kia-bilar årligen.

Till och med augusti ökade Kias försäljning i Europa med 18,7 %, i Kina med 24,4 % och i USA med 36,9 %.

KIA MOTORSSWEDEN AB, Press & Kommunikation,Cecilia Gustafsson,

tel08-40 04 43 23, c.gustafsson@kia.se

Kia Motors Corporation (www.kiamotors.com) bildades 1944 och är Koreas äldsta biltillverkare. Som en del av Hyundai- Kia Automotive Group har Kia som mål att bli ett av världens främsta bilmärken. Kias 13 fabriker och monteringsanläggningar i åtta länder producerar över 2,1 miljoner bilar per år som säljs i 172 länder. Kia har idag mer än 44 000 anställda. Kia är huvudsponsor av Australian Open och officiell bilsponsor av FIFA world Cup