Kia stärker samarbetet med Säkra Varje Unge! & stöttar viktigt projekt mot övergrepp på barn

Under 2014 smygstartade Kia Motors Sweden ett samarbete med stiftelsen FTS, Företag Tillsammans mot Sexuella övergrepp på barn och initiativet Säkra Varje Unge!. Kia i Sverige stärker nu det samarbetet och är största enskilda samarbetspartner. Totalt stödjer dock över 4000 företag runt om i landet Säkra Varje Unge!

Stiftelsen Säkra Varje Unge! är en icke vinstdrivande organisation med syfte att förhindra sexuella övergrepp på barn och gromning genom förebyggande arbete och gratis utbildningar för vuxna, barn och ungdomar i hela Sverige.

Det är många barn som drabbas av en vuxenvärld som tar sig oförsvarliga friheter. Enligt Europarådet är vart femte barn utsatt för någon form av sexuella övergrepp i Sverige idag.

De flesta av oss förfasar oss över ohyggliga rubriker om pedofiler eller gromning, om vad det innebär och hur barn drabbas men många ser inte tecknen i tid.

För att få till en förändring reser organisationen landet runt och håller föredrag för lärare, socialarbetare och åklagare. Föreläsare är poliser, psykologer, läkare, jurister samt personer som själva varit utsatta för sexuella övergrepp. Alla seminarier är kostnadsfria och belastar alltså inga budgetar inom kommun, stat eller landsting. Seminarierna är mycket uppskattade och det är alltid fullsatt. Minst två seminarier hålls per månad. Hittills har närmare 3 000 personer, som behöver mer kunskap för att i ett tidigt skede kunna se tecken eller allra helst kunna förebygga, deltagit i en föreläsning eller seminarium.

Nytt för i år är att barn och unga i sin skola får lära sig hur de ska skydda sig mot övergrepp via internet och hur de ska agera om de drabbas eller känner någon som drabbats. Utbildningarna riktar sig till barn från årskurs 4 och upp till gymnasiet.

På hemsidan http://www.foretagtillsammans.se/sakra-varje-unge finns ytterligare nyttig, bra och tänkvärd information.

Kia Motors Sweden AB Press & Kommunikation, Cecilia Gustafsson,

Kia Motors Corporation (www.kiamotors.com) bildades 1944 och är Koreas äldsta biltillverkare. Kias 10 fabriker och monteringsanläggningar i 5 länder producerar över 3 miljoner bilar per år. Bilarna säljs i 150 länder där Kia har ett nätverk med återförsäljare och serviceverkstäder. Kia har idag mer än 49 000 anställda. Kia är huvudsponsor av Australian Open och officiell bilsponsor av FIFA world Cup.

Taggar

Presskontakt Press- & Kommunikationschef 070-740 67 00