Kia Sportage bidrog till Kias rekordförsäljning under 2016.

Rekordresultat för Kia 2016

Kia Motors Sweden registrerade under fjolåret 21 788 bilar och stod för en av de största uppgångarna på marknaden med 20,6 procent på en totalmarknad som ökade med 7,9 procent.

Noteringen är ett ”all time high” för Kia som haft en fantastisk utvecklingskurva de senaste tio åren. Det säljs mer än sju gånger fler Kia-bilar nu jämfört med för tio år sedan då marknadsandelen låg på 1,45 procent. I dag ligger den på 5,85 procent, motsvarande en sjätteplats i statistiken, där det bara skiljer några hundratal bilar mellan tredje och sjätte bilmärke.

Inför detta år finns potential att klättra ytterligare på listan. Laddhybridmarknaden stärktes med nästan 80 procent under 2016 och väntas fortsätta växa.
- Efter sommaren lanserar vi två helt nya laddhybrider med lång räckvidd på eldrift; den praktiska och prisvärda crossovern Niro och den rymliga familjekombin Optima Sportswagon, som vi hoppas kan bli en tjänstebilsfavorit, säger Peter Himmer, VD Kia Motors Sweden.

Fler nylanseringar är att vänta under året, bland andra helt nya modeller av Rio och Picanto. Men mer är att vänta. En stor överraskning avtäcks redan nu på söndag kväll i samband med öppnandet av bilsalongen i Detroit.

Kia Motors Sweden AB (www.kia.com) är ett dotterbolag till Kia Motors Europe och har ca 86 återförsäljare spridda över landet där de flesta är fullserviceanläggningar med försäljning och serviceverkstad. Det finns även 10 fristående serviceverkstäder. Kia Motors Sweden ansvarar för import, produktplanering, försäljning, service, utbildning, reservdelsadministration, marknadsföring och information för Kia i Sverige. Kia Motors Sweden erbjuder även tjänster som t ex Kia originalservice, Kia bilförsäkring och Kia bilfinansiering via billån, privatleasing och leasing för tjänstebilar/förmånsbilar/företagsbilar. Kia Motors Sweden AB är beläget i Upplands Väsby och har 60 anställda.