​Världspremiär för nya crossovern Kia XCeed

​Världspremiär för nya crossovern Kia XCeed

Nya Kia XCeed är en urban crossover som kombinerar de praktiska egenskaperna från en suv med en sportig förpackning och körupplevelse.

Ett sportigt och kompakt alternativ till en traditionell suv. Kia XCeed visas i dag upp för första gången i Frankfurt, Tyskland, där bilen är utvecklad och designad för den europeiska marknaden. Det är den fjärde karossvarianten av nya Kia Ceed vilket ger bilköparen fler alternativ i det kompakta C-segmentet jämfört med någon annan biltillverkare.

Kia XCeed är en så kallad Crossover Utility Vehicle (CUV) med samma praktiska funktioner som en suv men dynamiken i såväl design som körupplevelse som i en sportig halvkombi. Designen för tankarna till en coupé.
Fronten har fått ett mer bestämt uttryck jämfört med sina modellsyskon med en mer prominent grill och större luftintag samt nya strålkastare.

Axelavståndet (2 650 mm) är intakt från de andra Ceed-modellerna, 5-dörrars halvkombi, Sportswagon och ProCeed, medan de främre och bakre överhängen ökat med 25 respektive 60 millimeter jämfört med halvkombin. Bilen mäter 4 395 millimeter på längden och på bredden har XCeed vuxit med 26 mm till totalt 1 826 mm.

De enda karossdelarna som överförts från femdörrars Ceed är framdörrarna. Kombinationen av den höjda markfrigången och slanka profilen ger ett tufft och sportigt utseende. Markfrigången har ökat med 42 mm jämfört med femdörrarsmodellen till 184 mm och bilen rullar på 18 tumshjul.

Storleksmässigt hamnar nya Kia XCeed mellan en vanlig Ceed och Sportage med en höjd på 1 490 mm. Föraren har god överblick tack vare den upphöjda sittpositionen, samtidigt som den luftiga kupén ger generösa utrymmen även för baksätespassagerarna.
Bagageutrymmet rymmet 426 liter (VDA), vilket är 31 liter mer än i vanliga Ceed. Baksätets ryggstöd är delbart i 40/20/40-förhållande.

Interiören överför den moderna layouten från övriga Ceed-familjen med en skulpterad och förarorienterad mittkonsol. Överst på instrumentpanelen en stor 10,25 tums pekskärm.

Unikt för Kia XCeed är ett nytt gult färgpaket för inredningen med svart klädsel i kontrast till gula sömmar på sätena och dörrarna samt en blandning av blanksvarta paneler och gula metallinlägg.

Kia XCeed erbjuder en lång rad av avancerade säkerhets- och assistanssystem samt uppkopplade tjänster. Utbudet av funktionerna gör körningen säkrare, smidigare och mindre stressad. Tillgängligt är ett digitalt 12,3-tums instrumentkluster för att leverera klar och tydlig information till föraren.

Hjulupphängningarna har justerats för den högre markfrigången jämfört med övriga Ceed-modeller och crossovern har även försetts med hydrauliska returdämpelement i de främre stötdämparna. De bidrar till att filtrera bort och absorbera både stora och små ojämnheter i vägbanan, och ger även en mer responsiv styrning och förbättrad karosstabilitet överlag.
Via Drive Mode Select kan föraren justera styrning, gas och växellådan i Normal eller Sport-läge.

Vid den svenska lanseringen av Kia XCeed erbjuds bensinturbomotorn 1,4 T-GDi på 140 hk och 242 Nm i maximalt vridmoment i kombination med en sjuväxlad dubbelkopplingslåda, DCT, i välutrustade utföranden. I början av nästa år lanseras Kia XCeed Plug-In Hybrid.

Kia XCeed får Sverigepremiär i oktober och lanseras givetvis med märkets unika sjuåriga nybilsgaranti från fabrik. Priserna är ännu inte fastställda.