Kinga blir en franchise

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2019 14:15 CET

Starta eget. Bli en Kinga.

Vi tog ett samtal med Karin Kotteby, Vd på Kinga AB. Vi ville veta mer om deras affärsplaner.

Kinga har valt att starta en franchisemodell av sitt företag, berätta mer.

I december 2018 tog vi kontakt med Franchise Group eftersom jag tycker att de är bäst i landet på hur ett franchisekoncept fungerar. I januari 2019 skrev vi på ett samarbetsavtal med Anders Trygg, en seniorkonsult med nästan 40 års erfarenhet av franchising. Anders har varit involverad i över 300 franchiseprojekt sedan början på 80-talet, och han har varit delaktig i kedjor såsom Gallerix, Hemmakväll, Moogio, Naked Juicebar med flera.

Vi har arbetat tillsammans med Anders i snart ett år nu och vi är mer än redo att lansera vårt koncept ut på marknaden i Sverige. Kinga passar perfekt att driva i en franchisemodell och Anders är på alla sätt en idealisk samarbetspartner i vårt franchisearbete nu och framgent.

Vad är Kinga?

Kinga är ett innovativt städföretag. Idag finns närmare 12.000 stycken företag i Sverige inriktade på städning där drygt 79% av dessa har färre än 9 anställda. Städbranschen är en bransch med många småföretagare och de flesta av dessa är otroligt duktiga på sin kärnverksamhet men samtidigt har de svårt att skapa tillväxt i sin organisation. Jag tror det bottnar mycket i att flertalet av dem inte vet hur man växer företagsekonomiskt ur ett marknadsföringsperspektiv. De flesta har inte heller en tydlig tonalitet och affärsplan, vilket jag tror beror på kunskapsbrist generellt. De flesta är otroligt duktiga på sitt yrke, men brister i brand identity och kommunikation.

Innan vi ens startade Kinga formellt, satt vi i flera månader och skapade en grafisk profil, vi analyserade marknaden, gjorde budgetar och samlade in data i mängder för att sedan skapa en affärsplan runt detta som en inre kärna i vår verksamhet.

Du sade att Kinga var innovativt, på vilket sätt är ni annorlunda jämfört med kollegorna i branschen?

Kinga är digitala. Alla våra administrativa flöden sker i digital form. Dels för att flödena i digital form är tidsbesparande, dels för att man på ett bättre sätt kan samla data och denna data i sin tur kan skapa företagsekonomiska analyser och viktig statistik som är direktknutet till verksamheten. Idag är techföretagande och startups vanligt förekommande, men jag tycker städbranschen är eftersatt inom dessa genrer.

Vi är till exempel i full färd med att skapa en egen app, som vi kommer att lansera under 2020. Denna app kommer att underlätta kommunikationen ur ett kundperspektiv, men framför allt stödja internkommunikationen i företaget. Appen kommer att ha flera funktioner som kommer att underlätta informationsöverföringen, kort och gott, mellan människor. Vi är just nu i prototypstadiet och kommer att ta nästa steg i processen under Q1 2020. Förhoppningen är att vi kan lansera appen nästa höst. Städbranschen överlag har flera kommunikationsbrister och dessa vill vi lösa med en app.

Vilka jobbar på Kinga idag?

För det första har vi många fantastiska och yrkeserfarna städare. Hela stommen i företaget är alla fantastiska lokalvårdare ute på fält. De är enastående. Ser man på tjänstemannasidan så har vi seniorekonomer, affärsutvecklare, SEO- och SEM-experter, koordinatorer, PR-proffs och säljare. Tjänstemannasidan är minst lika viktig som människorna på fält för att skapa ett företag med kärnvärdeorden kvalitet och kommunikation. En samexistens av människor som jag är mycket stolt över.

Alla våra bilder, till exempel, är tagna på befintlig personal som sedan vår reklamformgivare arbetar med. Efter ett AD-arbete, ska detta kanaliseras och kommuniceras ut i våra sociala medier. Våra SEO- och SEM-experter arbetar kontinuerligt med vår digitalmarknadsföring samtidigt som koordinatorerna ser till att kommunikationen mellan personal, kunder och prospekter sker snabbt med högt och kvalitativt värde. Har någon en fråga, har vi som slutmål att svara inom 60 sekunder. Jag tror snittet ligger på 90 sekunder just nu och detta ska vi förbättra ännu mer. Ett städföretag ska inte bara städa med kvalitetsresultat, utan kommunikationen är minst lika viktig. Och där brister många i branschen.

Och nu ska ni lansera en franchisemodell av Kinga. Berätta lite mer varför ni gör detta.

Vi har under några år sett vad branschen saknar, vart det brister och varför. Kinga har byggt upp en organisation ur ett tjänstemannaperspektiv med duktiga lokalvårdare på fält. Jag vet att det finns massor av människor som skulle vilja starta ett eget företag, men inte vågat ta det slutgiltiga steget att faktiskt starta ett. Man kanske oroar sig över hur man skaffar kunder, hur man finner duktiga städare och hur man företagsekonomiskt skapar tillväxt.

Vi har allt det. Vi vill finna lokala hjältar i Sverige med hjärta som vill arbeta med människor i en tillväxtbransch. Vi kommer att stötta alla lokala företagare med kommunikation, marknadsföring, bild- och filmmaterial samt supportar och coachar alla med deras företagsekonomi. Man är inte ensam om man blir en Kinga. Och jag tror det också kan vara en aspekt till varför man inte vågar starta eget. Man vill inte vara ensam. Blir man en Kinga, så får man en kunnig företagsfamilj dag ett i sitt egetföretagande på den lokala orten.

Hur blir man en Kinga?

Man kan läsa lite mer om vårt franchisekoncept här. Är man intresserad av att arbeta med människor och vill starta eget inom städbranschen, så är Kinga en perfekt samarbetspartner. Man kan också ringa mig direkt på 020 899 100, så berättar jag gärna mer om vår affärsmodell.

Kinga arbetar med att frigöra er mer tid. Fokusera ni på er kärnverksamhet och överlåt all städning till oss på, Kinga. Vi vill förenkla genom att erbjuda er professionellt utförda städkvalitetsresultat med nära kommunikation. Våra ledord är därför kvalitet och kommunikation - kärnvärdeord som ligger oss varmt om hjärtat.

Kinga driver sin verksamhet med både Kollektivavtal och Ansvarsförsäkring och vi vill samtidigt värna om miljön och har således infört både miljö- och resepolicys inom företaget. Kinga är verksamma i Storgöteborg, utmed Hallandskusten samt Helsingborg med omnejd.

Våra företagskunder är allt från butiker på A-lägen med stor genomströmning av kunder där lokalen kräver dagligt underhåll - samt stora kontorshotell, industrier till varierande kontorsstorlekar där våra företagskunder påbörjar sin arbetsdag vid ett nystädat skrivbord. Vi har också många restauranger, fastighetsförvaltare, mäklare och byggföretag i vår kundportfolio.

Givetvis utför vi också våra städtjänster inom RUT-sektorn och vi har hundratals privatpersoner som abonnemangskunder och vi gör flyttstäd från Kungälv i norr till Landskrona i söder.

Kommentarer (0)

Kommentera