25-årsjubileum för Äppelmarknaden i Kivik

Den 29-30 september är det dags för Skånes största skördefest - Äppelmarknaden i Kivik. Årets upplaga är den 25:e i ordningen och det firas med en extra satsning på artisterna och med en jubileumsbok.

Äppelmarknaden är kanske mest känd för sina fantastiska äppeltavlor. Varje år skapas ett konstverk av över 30.000 äpplen. Motivet är av tradition hemligt fram till invigningsdagen. Årets konferencier är Tina Nordström som med sig på scenen har Sanna Nielsen, Danne Stråhed, Anne-Lie Rydé och Dan Hylander.

Lagom till 25-årsjubiléet släpps även en bok ”Här hyllas äpplet – i Kivik”. Den berättar historien om Äppelmarknaden och om Österlen. För just i Kivik anlades den första kommersiella äppelodlingen i Sverige för över 100 år sedan och än idag spelar äpplet en viktig roll på Österlen. Här odlas ungefär 60 procent av alla svenska äpplen.

Äppelmarknaden startade för att lyfta fram den lokala fruktnäringen på Österlen och lockar varje år tiotusentals besökare. Här finns en matgata med lokala delikatesser, provsmakning och sortbestämning av äpplen, utställningstält med äpplet i fokus och fabriksvisning på Äppelriket, där man får se hur äpplena tas om hand efter att de plockats. Mer om äpplen och äppelodling finns det på Äpplets Hus vid Kiviks Musteri som under Äppelmarknadsdagarna erbjuder specialrabatter.

Vill man inte ta bilen så finns det traktordragna tåget ”Äppelexpressen”, som gratis tar besökarna mellan Hamnplan och Kiviks Musteri.

Marknaden hålls den 29-30 september, medan Äppeltavlan och äppelutställningen går att besöka under de följande två veckorna.

Under Äppelmarknaden och fram till mitten av oktober kan man dessutom besöka Kiviks Musteri som i sin Kulturodling visar 300 olika äppelsorter. Där kan man själv jämföra och kanske känna igen sorter från den egna trädgården.

För fullständigt program; www.applemarknaden.se för bilder: www.kiviks.se/press

För mer information kontakta:

Kristina Levinsson, Kiviks Musteri/Äppelmarknadskommittén Tel: 0706-71 93 40

Rolf Sjölin, Äppelmarknadskommittén Tel: 0705-33 84 33