Tenuta Santa Maria Amarone Riserva 2013.

En klassisk Amarone från anrik producent.

Tenuta Santa Maria Amarone Riserva 2013.
Producent: Tenuta Santa Maria.

Odlingsområde:
Arbizzano di Negrar i Valpolicella Classico, på ler och kalkhaltig jordmån.

Druvorna skördas manuellt i slutet av september.

Vingårdens storlek är 12 hektar och är planterad med 75% Corvina, 10% Rondinella och 10% Corvina. Familjen Bertani har odlat vin i regionen sedan mitten av 1500-talet.

Amarone – en torr Recioto. Termen ”Amarone” myntades år 1936 i Bartani-familjens källare. Namnet refererade till ett torrt vin som familjen hade producerat under namnet ”Recioto Secco” sedan 1900-talets början.

Smakbeskrivning:

Vinet är torrt, fylligt och trots sin ungdom redan öppen. Mörk frukt samspelar med kryddiga aromer, peppar, rostade fat och körsbär.

Passar till:
Vinet passar utmärkt till smakrika kötträtter, gärna lamm eller vilt.

PRODUKTFAKTA
Systembolagets artikelnummer: 92907-01
Pris: 499 kr/750 ml
Alkoholhalt: 16%
Årgång: 2013

Lanseringsdag: 13 mars 2020
Endast 360 flaskor.

Taggar

Åkesson Vin är ett affärsområde inom företaget Kiviks Musteri AB och har sedan mer än 25 år bedrivit vinimport samt producerat egna viner för den svenska marknaden. Målsättningen är att vara en innovativ, utmanade och snabbrörlig aktör på marknaden med en stor lyhördhet gentemot kundernas och konsumenternas efterfrågan och samtidigt ligga i framkant vad gäller kommande trender. Kiviks Musteri AB är ett familjeföretag i fjärde generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på frukter och bär.

För mer information, vänligen kontakta Elias Kämpe, produktchef på Åkesson Vin, elias.kampe@akessonvin.com