Glup Chenin Blanc 2019, från Longawi Wines.

Ett spännande vin och samarbete, Glup Chenin Blanc 2019.

Longavi är ett samarbete mellan två vinmakare och vänner från olika delar av världen, Julio Bochon från Chile och David Nieuwoudt från Sydafrika. Druvorna till vinet skördades för hand i mars, i Marchigue Valley, Chile, på vulkanisk berggrund. Efter att druvorna pressats så har druvjuicen jästs på amforor och därefter lagrats på jästfällningen under 6 månader. Vinet är inte stabiliserat eller filtrerat och har minimala mängder svavel. Bör konsumeras inom 1–2 år.

Smakbeskrivning:
Vinet är torrt, friskt, nyanserat med smak av gula äpplen, grapefrukt och bivax i en lätt oxidativ stil.

Passar till:
Vinet passar bra till rätter av fisk eller kyckling.

PRODUKTFAKTA
Systembolagets artikelnummer: 96067-01
Pris: 160 kr/750 ml
Alkoholhalt: 12,5%
Årgång: 2019
Lanseringsdag: 27 mars 2020

Taggar

Åkesson Vin är ett affärsområde inom företaget Kiviks Musteri AB och har sedan mer än 25 år bedrivit vinimport samt producerat egna viner för den svenska marknaden. Målsättningen är att vara en innovativ, utmanade och snabbrörlig aktör på marknaden med en stor lyhördhet gentemot kundernas och konsumenternas efterfrågan och samtidigt ligga i framkant vad gäller kommande trender. Kiviks Musteri AB är ett familjeföretag i fjärde generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på frukter och bär.

För mer information, vänligen kontakta Gudrun Svedberg, gudrun.svedberg@akessonvin.com