Klassisk och elegant Chardonnay från Nya Zeeland - Toi Toi Gisborne Chardonnay!

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2019 11:00 CET

En klassisk druva, vinifierad på klassiskt maner men med jordmån och klimat från Nya Zeeland. Denna kombination ger oss det bästa från såväl den gamla som den nya världen och skapar ett spännande, fruktigt och smakrikt vin med längd och komplexitet. Det är med stor glädje som vi ser fram emot denna nylansering på Systembolaget den 1:a mars.

Gisborne är den vinregion i världen som först ser dagens ljus då det är den mest östliga vinregionen på Nya Zeeland. Det är Nya Zeelands fjärde största vinregion och här odlas framförallt chardonnaydruvan. Det är en region med många soltimmar som delvis ligger skyddat av berg i väster, men samtidigt med en stor exponering mot havet i öster och de återkommande kraftiga stormarna där.

Druvorna till Toi Toi Gisborne Chardonnay skördades under den andra halvan av mars 2017 från två olika vingårdslägen. Det ena från ett mer kalk- och mineralrikt område i en gammal flodbädd och det andra från ett mer bördigt, lerrikt läge på öppna slätten. Kombination bidrar till att ge de aromatiska inslagen, kroppen och fylligheten i vinet. Efter skörd så pressades druvorna och musten fördes över till stora jäskar där den fick jäsas under temperaturkontroll. Efter jäsning fördes vinet över till ettåriga franska 225 liters ekfat där vinet under fyra månader fick ligga på jästfällning.

PRODUKTFAKTA

• Beskrivning: Ett ljust, klart, gyllen färgat vin med blommig karaktär och tydliga toner av stenfrukt. Vinet har en lång, balanserad smak med fyllig karaktär men också en citruston som bidrar med en fin fräschör. Vinet har lagrats en kortare tid på ekfat vilket ger ett djup och viss komplexitet
  • Alkoholhalt: 13 % vol
  • Artikelnummer: 3843
  • Antal butiker: 365
  • Pris: 119 kr, 750 ml
  • Lanseringsdatum: 2019-03-01

Sedan första skörden 2007 så har Marlborough Wine Ltd. haft som målsättning att skapa njutningsbara kvalitetsviner samtidigt som man vill visa upp Nya Zeelands mångfald och skönhet.

Nya Zeeland har många kvaliteter och Marlborough Wine Ltd. lyfter framför allt fram befolkningens nära relation till den unika, orörda naturen, landskapet och vinerna. Genom att influeras av detta och skapar Marlborough Wine smakrika och uttrycksfulla viner med naturlig karaktär. Även namnet Toi Toi (som uttalas Toy Toy) har en koppling till naturen, det är nämligen namnet på det inhemska, storväxta, blommande gräset som under århundranden har vuxit i olika regioner på Nya Zeeland och som givetvis också pryder deras flasketiketter.

Marlborough Wine Ltd. gör idag viner från de mest klassiska regionerna på Nya Zeeland och tar i varje region vara på den druvsort som är bäst anpassad för att skapa tidlösa, elegant viner som t.ex. Marlborough Sauvignon Blanc, Central Otago Pinot Noir and Gisborne Chardonnay.

Åkesson Vin är ett affärsområde inom företaget Kiviks Musteri AB och har sedan mer än 25 år bedrivit vinimport samt producerat egna viner för den svenska marknaden. Målsättningen är att vara en ansvarstagande, innovativ och dynamisk aktör på marknaden med en stor lyhördhet gentemot kundernas och konsumenternas efterfrågan och samtidigt ligga i framkant vad gäller kommande trender.

Kiviks Musteri AB är ett familjeföretag i fjärde generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på frukter och bär. Koncernen har idag ca 180 anställda och omsätter ca 600 MSEK.

Kommentarer (0)

Kommentera