När förpackningarna tappat musten återvinns allt fler

När förpackningarna tappat musten återvinns allt fler

Livsmedelsförpackningar har en viktig roll för ett hållbart livsmedelssystem. Svenskarnas engagemang för återvinning blir allt starkare. Undersökningar visar att 8 av 10 svenskar lämnar in sina förpackningar och tidningar till återvinning. På Kiviks Musteri arbetar man med förpackningslösningar och teknik som minskar den totala resursförbrukningen och därmed ger minskad klimatpåverkan.

Kiviks Musteri fyller många av sina drycker i Tetra Paks kartongförpackningar. En klimatsmart förpackning som till största delen är gjord på förnybar råvara från svensk och finsk skog.

En använd dryckeskartong blir till värdefull kartong i nya förpackningar. Pappersfibrer tål att återvinnas upp till 7 gånger och när fibern är utsliten kan den därefter användas i energiåtervinning. Ett miljösmart och effektivt nyttjande av naturens resurser.

Enligt en SIFO-undersökning på uppdrag av Förpacknings- och tidningsinsamlingen (FTI), lämnar 8 av 10 svenskar in sina förpackningar och tidningar till återvinning. Återvinningsgraden på kartong i Sverige i fjol var 80,2 %, visar FTI´s insamlingsstatistik.

Erik Lindroth, miljödirektör på Tetra Pak, menar att engagemanget för återvinning blir allt starkare i Sverige.
- För 2018 samlades 13.500 ton dryckeskartong in i Sverige vilket är 35% mer än för 2011. Det visar på ett tydligt ökat engagemang, säger Erik.

Men det hänger inte bara på konsumenterna. Producentens ansvar är stort att utveckla och använda klimatsmarta förpackningar som även underlättar för konsumenterna att återvinna. På Kiviks Musteri ser man flera miljöfördelar med dryckeskartonger.

- Den miljösmarta förpackningstekniken gör att innehållet kan bevaras lika gott i flera månader helt utan tillsatser, vilket i sin tur minskar matsvinnet - hinner man inte konsumera den inom kort måste den inte slängas, säger Stina Andrén, hållbarhetschef på Kiviks Musteri.

- De behöver heller inte stå kylda, varken under transport, i butik eller hemma vilket kräver mindre energiåtgång.

För mer information kontakta:
Stina Andren, hållbarhet- och utvecklingschef Kiviks Musteri
stina.andren@kiviksmusteri.se

Erik Lindroth, Miljödirektör Tetra Pak Nordics
erik.lindroth@tetrapak.com
Mobil: 0733-36 5996

Ulrika Wistrand, kommunikatör Kiviks Musteri
ulrika.wistrand@kiviksmusteri.se

Kiviks Musteri är ett svenskt familjeföretag i fjärde generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på frukt, bär och grönsaker.Vi har funnits på Österlen sedan 1888 och är idag ett modernt livsmedelsföretag med en familjär företagskultur och stort engagemang för bygden. Hållbarhet och ansvar kommer naturligt för oss som företag i en naturnära miljö.Idag har Kiviks Musteri 180 engagerade medarbetare och omsätter ca 700 msk.Varje år kommer dessutom 250.000 personer till våra besöksmål i Kivik och på Solnäs Gård för att uppleva oss på plats.