​Natur, lärande och härproducerat när Kronprinsessan besökte Österlen

Kronprinsessan Victoria gör sedan 2017 en serie vandringar genom Sveriges landskap för att uppleva olika delar av landet och synliggöra den skatt som den svenska naturen är. Under den 12:e vandringen valde Kronprinsessan att besöka Österlen, bland annat Stenshuvud Nationalpark och Naturskolan Österlen på Kiviks Musteri.

Naturskolan Österlen har kommit till genom ett samarbete mellan Kiviks Musteri och Simrishamns Kommun och invigdes för 3 år sedan. Naturskolan Österlen ligger alldeles intill Östersjön, Kiviks Musteris äppelodlingar och Stenshuvud Nationalpark vilket gör den till Sveriges mest unika naturskola. Här kan elever, som ett komplement till skolundervisningen, lära sig mer om natur och miljö i en fantastisk, variationsrik omgivning som främjar upptäckarlust, lärande och rörelse. Något som också ligger Kronprinsessan varmt om hjärtat.

-Vi är otroligt glada att Kronprinsessan valt att besöka just Naturskolan Österlen. Det är såklart ett fantastiskt erkännande för alla oss som arbetat med att förverkliga Naturskolan, sa Thomas Jensen, VD på Kiviks Musteri, och hoppas att fler genom detta kan inspireras till initiativ som kan öka barn och elevers intresse för natur och miljö.

Förutom den fantastiska miljön har eleverna även tillgång till musteriets olika visningsträdgårdar, plantskola, biodling och kunskapshuset Äpplets Hus med fyra generationers samlade kunskap kring äppelodling.

Kronprinsessan fortsatte sin vandring längs Skåneleden vidare mot Brösarp, det blev korta stopp för samtal och aktiviteter. Självklart bjöds Kronprinsessan på härproducerad must av Kiviks Musteri.
- Extra kul är det med tanke på att Kronprinsessans farfars far frågade min morfars far om råd hur han skulle sköta sina äppelträd, sa Carl Levinsson, produktchef och 5:e generationen i Kiviks Musteri.

Kiviks Musteri firar i år sitt 130-års jubileum, så vad passar väl då bättre än ett kungligt besök.
– Det är väldigt trevligt att ha Kronprinsessan vandrande här på Österlen längs alla vackra äppelodlingar. Det var här som Henric Åkesson år 1888, la grunden till Kiviks Musteri när han planterade sina första äppelträd. Vi är stolta över att idag 130 år senare finnas kvar på samma plats och driva familjeföretaget vidare, säger Kristina Levinsson, delägare och 4:e generationen i Kiviks Musteri.

För mer information och bilder kontakta:
Ulrika Wistrand, kommunikatör Kiviks Musteri AB
E-mail: ulrika.wistrand@kiviksmusteri.se

Kiviks Musteri förädlar frukt och bär. Vi vet hur man bäst bevarar den goda nyskördade smaken och värnar om allt som är bra i frukt och bär, om välbefinnande och en hållbar framtid – med fyra generationers samlade kunskap, hantverk och nyfikenhet.

I Kivik, där Österlen möter Hanöbuktens kritvita stränder, planterade Henric Åkesson 1888 de äppelträd som skulle bli Sveriges första yrkesmässiga fruktodling. Han lade samtidigt grunden till familjeföretaget Kiviks Musteri. Idag är platsen ett populärt besöksmål, med fler än 200.000 människor som varje år vill uppleva Musteributiken, Restaurang Kärnhuset, Äpplets Hus, Stinas Café, våra vackra trädgårdar och äppelodlingar. Kiviks Musteri driver också Solnäs Gård utanför Lund, en av Sveriges största fruktodlingar med gårdsbutik och café. Vi är idag Nordens ledande musteri med tillverkning i Kivik och Stenhamra.