Artikel i DI: "363.000 snuvas på pensionen"

Dagens Industri skrev nyligen om att 363 000 personer inte får sin pension på grund av att Pensionsmyndigheten saknar deras adresser (läs artikeln här). De flesta personer i denna grupp har flyttat utomlands utan att hänvisa till ny adress, men många är även utlandsfödda som har jobbat i Sverige men nu flyttat igen utan att meddela ny adress till Pensionsmyndigheten eller folkbokföringen.

Tyvärr ökar antal personer utan adress årligen och fler riskerar att inte få information om sin pension. En lösning är att istället skicka dessa pensionsbesked digitalt, där man inte är beroende av en fysisk adress som man själv måste uppdatera hos bl a myndigheter, utan en digital adress där posten är kopplad till personnumret. Oavsett om man väljer att flytta utomlands och glömmer meddela ny adress kan man vara säker på att posten når fram på ett säkert och smidigt sätt digitalt.