Dagens Industri: “Svårt att göra digitala affärer med staten”

Dagens Industri: “Svårt att göra digitala affärer med staten”

När staten skickar myndighetspost elektroniskt får postleverantörerna inte betalt.

”Det finns ingen motpart att förhandla med. Skatteverket säger att de inte har mandat att göra affärsöverenskommelser med en leverantör. Vi är övertygade om att det offentliga löser ersättningsfrågan, men vi får acceptera att det tar tid.”, säger Stefan Krook, vd för den digitala brevlådeoperatören Kivra.

→ Läs hela artikeln “Svårt att göra digitala affärer med staten”, du behöver vara prenumerant på Dagens Industri för att läsa den digitala versionen. Artikeln finns även i papperstidningen och är en del i bilagan “Strategisk IT”, där vi även vill tipsa om “Ingen har sagt att det var lätt” som belyser utmaningen att tänka disruptivt och lyfter fram just den olösta portofrågan som ett exempel.

Den senaste tiden har såväl DN, Breakit och nu DI belyst problematiken kring den olösta portofrågan, vilket är väldigt bra och vi är övertygade om att ersättningsmodellen kommer att lösas - frågan är bara när?