Digital brevlåda = ID-bevakning

Digital brevlåda = ID-bevakning

Tisdag 2 februari intervjuades Anders Olofsson, Brottsförebyggare på Polisens Nationella Bedrägericenter, på TV4 (se klipp här). Bakgrunden är att antalet bedrägerier ökar samt att Polisens Nationella Bedrägericenter vill nå ut med information om hur man som privatperson kan upptäcka och förebygga bedrägerier i tid.

I klippet tipsar Anders Olofsson om vad man som privatperson kan göra för att minska risken för ID-kapning. Anders tipsade bl a att man som privatperson kan välja att ta emot sin post digitalt från företag och myndigheter, därför har vi varit i kontakt med Anders för höra mer om vilka tips han har för att hindra bedragarna att kapa din identitet.

“För att förebygga och upptäcka bedrägerier i tid är det oerhört viktigt att du har koll på posten, framförallt kreditupplysningar och information om ändrad folkbokföring. Det är väldigt viktigt att du snabbt får reda på om det har skett någon förändring, därför är min rekommendation att använda en säker digital brevlåda där du notifieras och snabbt och säkert kan ta del av din post digitalt. Därigenom får du möjligheten att stoppa bedrägerierna i ett tidigt skede.”
Anders Olofsson, Brottsförebyggare på Polisens Nationella Bedrägericenter.

Kivra är numera en kraftfull och gratis ID-bevakning där du såväl får dina kreditupplysningar som post från Skatteverket och Bolagsverket digitalt. Med Kivra kan du därmed snabbt få reda på om det tagits en kreditupplysning, om din folkbokföringsadress ändrats eller om du blivit registrerad från eller inregistrerad i ett företag eller en bostadsrättsförening.

Kom igång med Kivra på www.kivra.com eller i läs mer i pressmeddelandet “Kraftfull och gratis ID-bevakning”.

Ca 10% av befolkningen använder redan Kivra och många stora företag och myndigheter ställer nu om och skickar posten digitalt. Här finns ett urval av drygt 500 anslutna företag och myndigheter. Se fler

footer-email-2.png