​I år kan rekordmånga få tidig skatteåterbäring

​I år kan rekordmånga få tidig skatteåterbäring

Rekordmånga kommer få sin deklaration tidigt i år, det skriver Skatteverket i ett pressmeddelande idag. Även utbetalningarna börjar tidigt, i början av april. I mars skickas deklarationen ut digitalt, kravet är att man har skaffat en kostnadsfri digital brevlåda senast den 27 februari.

Idag använder nästan 3,5 miljoner svenskar Kivra för att ta emot digital post. Över 19 000 företag och myndigheter har anslutit sig till Kivra för att minska pappershanteringen, en siffra som ökar varje dag. Skatteverket är en av dem, och de ser positivt på att många får deklarationen tidigare.

– En fördel med att få deklarationen tidigare är att du får möjlighet att bättre planera din privatekonomi om du tidigt vet om du ska betala eller få tillbaka på skatten, säger Anna Sjöberg, deklarationsexpert på Skatteverket.

Skatteåterbäring redan i april
Den som tar emot sin deklaration i Kivra kan också skicka in och godkänna deklarationen tidigt. Får man tillbaka på skatten, har man möjlighet att få sina pengar redan i början av april. Då ska deklarationen vara inskickad digitalt, utan ändringar, senast 31 mars.

– Vi förenklade villkoren förra året så att fler skulle kunna få en tidig skatteåterbäring. Då mer än fördubblades antalet till drygt två miljoner som fick tillbaka pengar i april. I år ser vi att ännu fler skulle kunna få det, säger Anna Sjöberg.

Viktiga datum

• 27 februari: Sista dag för att skaffa digital brevlåda för att få deklarationen digitalt.
  • 4–11 mars: Deklarationer skickar till digitala brevlåda
  • 17 mars: Deklarationer öppnar
  • 31 mars: Sista dag att godkänna deklarationen digitalt, utan ändringar eller tillägg, för att få skattepengar i april.
  • 7–9 april: Pengar betalas ut till de som godkänt digitalt senast 31 mars.

Läs mer och skaffa Kivra kostnadsfritt på kivra.se/deklarationen
Har du redan Kivra? Tipsa dina vänner som också borde ha en digital brevlåda.

Taggar

Skicka post via KivraGör som majoriteten av Sveriges största B2C-företag. Kom igång med digitala utskick via Kivra. Läs merOm KivraVar tredje svensk använder Kivra för att få post och kvitton digitalt. Tjänsten växer snabbt. Både med nya användare och anslutna företag, myndigheter och butiker. Kivra ägs av 41an Invest (Karl-Johan Persson och Stefan Krook), FAM (Wallenbergstiftelserna), styrelse och personal. Läs mer på kivra.se