Kiwok har ändrat kundfokus och genomför en omorganisation

Hej aktieägare, här kommer en uppdatering efter som vi hoppas en skön sommar!

Kiwok har sedan hösten 2018 ändrat kundfokus från att bearbeta hjärtkliniker till att delta i regionala e-hälsoprojekt. Satsningen på att nå regionerna görs för att öka möjligheterna till implementering och försäljning av vår e-hälsolösning och den har hittills varit framgångsrik. Vi har tagit en ledande roll i projektet e-Health arena i Region Kalmar län som erhållit över 20 mkr i finansiering från bl.a. Tillväxtverket. Vi för diskussioner med forskningsinstitutet RISE om deltagande i ett par projekt och planerar möten med representanter för projekt i bl.a. Region Värmland. Förhoppningen är att vi skall kunna gå in i ytterligare några projekt under hösten.

För att nå målen med projekten, implementering och försäljning av vår lösning till regionerna, så behöver vi samverka med andra e-hälsoföretag eftersom affärerna är stora. Utöver samarbetet med nuvarande partners som Sony, HiQ, WIP och SR så har vi inlett diskussioner med Nordic Health Innovation (NHI) som levererar virtuella vårdrum i Region Västerbotten. Tillsammans med NHI kommer vi att bearbeta nya regioner och erbjuda vår lösning ”Det nya vårdrummet”. Lösningen syftar till att flytta delar av vården från sjukhusen till hemmen med bibehållen kvalitét, väsentligt sänkta kostnader, tidigarelagd diagnos och behandling samt förbättrad patientupplevelse. Något som samtliga regioner har behov av.

Anders Björlin, en av grundarna och Kiwoks nuvarande vd, har av personliga skäl beslutat att lämna rollen som vd och styrelseledamot i bolaget. Till ny vd har styrelsen utsett bolagets CMO, Göran Carlsson som varit verksam i bolaget sedan 2016. Göran kommer att behålla rollen som CMO och Anders kommer fortsatt att ha ansvaret för produktutvecklingen och inneha rollen som CTO. Vakansen i styrelsen kommer att under hösten besättas med lämplig person som kan bidra till bolagets nya strategi.

Vi återkommer löpande med ytterligare information om de regionala utvecklingsprojekten.

Stockholm 2019-08-12
Anders Östlund, styrelseordförande Kiwok Nordic AB (publ)
Telefon 0705-136 148 eller besök bolagets hemsida www.kiwok.se

• Företagsinformation