Ovanlig Mercury Cougar auktioneras på Klaravik

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2019 07:30 CEST

En raritet till veteranbil finns just nu på auktion på Klaravik.

Sommartider innebär veteranbilarnas högtid. Och i Nora finns en bil som definitivt sticker ut på de soldränkta landsvägarna. Lasse Erikssons Mercury Cougar Cabriolet från 1969 med Cleveland 351-motor beräknas vara ett av totalt fem bevarade exemplar – i hela världen.

När Lasse Eriksson förvärvade bilen för 19 år sedan hade han först inte riktig kläm på hur unik bilen var. Cougar-modellerna hade han haft span på under en tid. Men just det här exemplaret dolde en mer unik skatt. Under motorhuven. Där brummade det nämligen rejält. Cleveland 351-motorn med sina varvtal uppemot 7800 var inget annat än ljuv musik för en bilkännare som Lasse.

”Då det begav sig 1969 ska den här bilen, med den här motorn, varit en av de allra snabbaste. Cleveland-motorn mullrar rätt bra”, skrattar Lasse, som under årens lopp också fått en och annan besiktningsman att reagera över bilens odiskreta läten:

”Den har väckt en del reaktioner. Och de ser ju ändå en hel del bilar passera protokollens revy, dagarna i ända”.

Ensam i Sverige

Mercury Cougar i 69-års modell finns här och var. Men kombinationen med Cleveland-motorn är desto mer ovanlig.

”Det här är det enda exemplaret i Sverige, mig veterligen. I världen finns det kanske en handfull kvar, enligt de förståsigpåare jag pratat med”.

De knappa två decennierna som Cougar-ägare har Lasse njutit av bilen på flera sätt. Som verkstadssnille har själva mekandet varit lustfyllt (”den här bilen är inte för vem som helst”) samtidigt som högtidsstunderna bakom ratten också varit minnesvärda.

”Jag har kört en hel del bröllopspar, och finåkt i Örebrotakten. Jag minns särskilt ett tillfälle för ett par år sedan när brudparets fyraåriga dotter ville ta en extratur. Men då skulle vi missa bröllopet! Så vi bestämde att jag skulle köra på hennes bröllop, när nu det kan tänkas bli”, skrockar han och tillägger:

”Men då får det kanske bli i min nästa drömbil. En Chevrolet Camaro”.

Auktionen av Lasse Erikssons Mercury Cougar-bil på Klaravik pågår fram till fredagen den 5 juli.

David Kvicklund, kommunikatör Klaravik,  073- 474 77 72, david.kvicklund@klaravik.se

Kommentarer (0)

Kommentera