Stanley Cup-mästare uppfyller barndomsdröm på Klaravik

Johan Franzén har vunnit Stanley Cup med Detroit Red Wings och VM-guld med Tre Kronor. Men trots ett välfyllt hockeyprisskåp har en barndomsdröm stannat vid just en dröm. Den om att ha en egen hockeyrink. Tills nu.

Det inte varje dag en hockeyrink dyker upp i Klaraviks auktionsflöde. Men häromveckan var det dags för nedsläpp för auktionen i östgötska Mjölby. Någonting som inte gick den välmeriterade, före detta hockeyspelaren, Johan Franzén förbi.

”Jag älskar Klaravik och är inne i stort sett varje dag och kikar. Tidigare har jag köpt en liten lastbil och en dumper. Och nu letar jag efter material, som marksten. Det finns mycket roligt, men just det här var ju något alldeles extra”, säger han.

Intensivt auktionsavslut

Efter en budgivning som drog igång rejält sista dygnet kammade Johan hem sargen och plexiglaset för den fullstora hockeyrinken. Vinnarbudet stannade på 66 000 kr.

”Mot slutet blev det många om budet. Och jag fattar det. Vilka hockeyälskare vill inte ha en egen hockeyrink? För mig är det en barndomsdröm som går i uppfyllelse, helt klart”, säger Johan och fortsätter:

”Jag har redan gjutit betongplattan som behövs vid vårt lantställe. Ungefär en tredjedel av rinken lär gå åt dit. Sedan får vi se om jag kan hjälpa till med resten av delarna på ett vettigt ställe i stan (Linköping) för barnen där”.

Mår allt bättre

Även om Johan ser rinken som en egen pojkdröm finns det fler som jublar i kapp i familjen Franzén. Barnen Eddie-Bo och Oliver, 8 och 6 år.

”Båda spelar hockey, och då är det roligt att kunna göra det här för dem”.

För 39-årige Johan tillhör den aktiva karriären dåtiden. Och slutet var inte barmhärtigt. Efter ett gäng hjärnskakningar under karriären tvingades han lägga skridskorna på hyllan 2015. Vägen tillbaka till livet, bort från mörkret i hjärnskakningens efterspel har varit tuff.

”Minnet har fått sig en törn och jag har haft perioder av svår depression och panikattacker. Jag har fortfarande djupa depressioner och panikattacker men det nya teamet av läkare och psykologer jag börjat hos i Sverige känns kanon och så finns ju barnen som bästa medicin när det blir jobbigt. Nu ser jag framåt”.

Nu finns ännu en anledning till det. Med en nyvunnen barndomsdröm på baksidan.

David Kvicklund, kommunikatör Klaravik, 073-474 77 72, david.kvicklund@klaravik.se

• Hälso-, sjukvård

• stanley cup