Unik rekonstruerad segelbåt på auktion på Klaravik

Nu kastar en minst sagt unik auktion ankar på klaravik.se. Rekonstruktionen av 1600-talsbåten Postjakten Hiorten finns nu ute för försäljning.

Historien om segelbåten, eller åtminstone dess original, härstammar ända från 1692. Då trafikerade båten just post och passagerare mellan svenska Ystad och Wittow och Stralsund i Svenska Pommern. Båten försvann dock spårlöst 1702. Men sagan om båten gick inte på botten där. Tvärtom. För efter en gemensam satsning mellan Karlskrona Marinmuseum, Karlskrona kommun och samarbetspartners i Rostock byggdes en replika (i ett exemplar) av båten upp i slutet av 1990-talet.

På nya seglatser i Polen

Efter att ha sett dagens ljus 1999 gick båten passagerarfärder mellan städerna och användes senare även som skolfartyg av Blekinge Sjövärnskär. Allt frid och fröjd? Inte riktigt kanske. 2015 sjönk nämligen båten, och efter bärgning och reparation har den sedan dess tillhört Baltic Offshore Industrials redare Yngve Gottlow. Fram tills nu.

– Det är en båt med mycket historia på flera sätt, helt klart, konstaterar Gottlow, som under de senaste åren arrangerat återkommande chartrade båtutflykter i Polen, och då inte minst i området runt Gdańsk.

“Vore fint att få se den trafikera vidare”

För Gottlow, som nu säger skepp och hoj till båten för sista gången, kommer den dock alltid ha en särskilt varm plats i hjärtat.

– Så är det. Jag har lagt ner väldigt mycket tid och arbete och haft väldigt mycket glädje av den. Men allt har sin tid. Men med den inneboende historia som finns i “jakten” skulle det vara fint att få se den trafikera vidare, antingen här i Sverige eller i Polen där den varit väldigt populär.

Auktionen på Klaravik pågår fram till tisdagen den 13 oktober.

David Kvicklund, kommunikatör, 073-474 77 72, david.kvicklund@klaravik.se