Grusiga och torra ögon drabbar upp till varannan person, oavsett ålder.

Måste du gnugga gruset ur ögonen under dagen?

Du kan lida av torra ögon. Upp till varannan svensk är drabbad och det drabbar inte bara äldre.

–Det här är redan ett stort problem som kommer att öka ännu mer, även bland barn, säger Camilla Arnesson, legitimerad optiker och optik- och konceptansvarig på KlarSynt.

Ett av skälen är att vi sitter mycket framför skärmar vilket påverkar ögats närarbete.

–Framför skärmen får ögonen jobba mycket mer på nära håll och nästan inte alls på långt håll. Det finns också studier som visar att man blinkar mycket mer sällan när man sitter framför en dator vilket också kan ge torra ögon, säger Camilla Arnesson.

Till KlarSynt, som är landets största butiksägda optikerkedja, kommer många för att få hjälp med sina besvär. Upp till varannan svensk lider av torra ögon och det många inte vet är att även rinnande ögon kan vara ett symtom. Då kan det handla om att ögonen vill överproducera tårvätska för att kompensera torrheten.

Många tar till ögondroppar för att lindra sina besvär, men för att komma till rätta med torra ögon behövs ofta en ordentlig tåranalys hos en optiker.

– Om ögats tårfilm är av dålig kvalitet blir synskärpan också sämre och det kan skava, svida eller ge en känsla av obehag.

Upplever man stora problem kan det till exempel handla om att olika körtlar eller kanaler täppts igen. I sådana fall finns ögonmasker som hjälper till att öppna upp tårkanalen. Det finns också servetter som man kan torka ögonlockskanten med för att hålla tårkanalen fräsch, berättar Camilla Arnesson.

– Har man problem med gruskänsla, att det kliar eller rinner kan det vara torra ögon som är problemet och då tycker jag att man ska gå till optikern. Din optiker kan göra en kontroll av tårfilmen för att se hur just du kan få hjälp. Det finns många bakomliggande faktorer som kan orsaka problem med torra ögon och ofta kan flera faktorer samverka, menar Camilla Arnesson.