Reparbetare inspekterar 155 meter djup tilloppstub  vid Långå kraftverk

Reparbetare inspekterar 155 meter djup tilloppstub vid Långå kraftverk

Reparbetare från Klätterservice AB genomför inspektion av betong och stålkonstruktion i den 155 meter djupa tilloppstuben vid Långå kraftverk. Tömningen av tuben och dess tilloppstunnlar påbörjades redan ett par veckor innan reparbetarna skulle fira sig ner för att dokumentera och kartlägga eventuella skador inför kommande underhållsarbeten.

- Utmaningen i ett sådant här projekt är att det är ett utrymme under marken som är helt mörkt och normalt fullt med strömmande vatten. Tuben håller en diameter om 3,7 meter och är 155 meter djup. För att kunna arbeta säkert och effektivt är förberedelserna och säkerhetsarbetet av yttersta vikt, en gedigen riskanalys är framtagen specifikt för detta projekt säger projektledare Robert Källström. Driftstopp av den här typen när en turbin byts ut kräver mycket planering och alla måste veta exakt vad som ska göras och när, därför påbörjades vårt planeringsarbete redan sommaren 2014.

Andreas Hedlund, arbetsledare fyller i:

- Vi firade oss ner i den glidgjutna betongtunneln, där vi, för att få bra arbetsbelysning, hade installerat lågströmsbelysning var fjärde meter. Nu har vi alltså genomfört vår handnära inspektion av betong och stål, avlägsnat och säkrat lösa betongbitar samt dokumenterat med foto och film.

Bakgrunden till inspektionen är att Fortum skall renovera turbinen. För att arbetet med den nya turbinen ska kunna genomföras på ett säkert sätt så behövde tilloppstuben inspekteras så att inga lösa föremål riskerar att falla ner. Nu kan andra yrkesgrupper jobba säkert i botten av tuben.