Årets medvetna julklapp: Vegokokboken!

Varje år släpps nyheten om årets julklapp – en prognosstyrd klapp baserad på analyser av konsumtionstrender som utses av Handelns Forskningsinstitut HUI Research. Men med rådande klimatkris behöver vi fatta färre beslut baserade på prognoser, och fler beslut utifrån mål. Därför instiftas nu “Årets medvetna julklapp” av nätverket Klimatklubben och föreningen Medveten konsumtion.

– Istället för att fråga oss vilket samhälle vi verkar vara på väg mot och finna oss i det, ska vi naturligtvis istället fråga oss hur vi vill – och behöver – forma framtiden. Vi vet, genom forskning, att vi behöver äta mer växtbaserat, och med den här utnämningen vill vi skynda på den utvecklingen genom att göra det lätt och roligt att utforska det härliga vegoköket, säger Maria Soxbo, medgrundare av Klimatklubben.

Årets medvetna julklapp är alltså “Vegokokboken”, med motiveringen;

“Årets medvetna julklapp ger dig som konsument praktisk klimatkunskap med hög inspirationsgrad. Den är ett välsmakande verktyg för den personliga klimatomställningen, där givaren kan välja ur ett ständigt växande utbud av såväl nytryckta som pre-älskade titlar. Det vegetariska och veganska köket har aldrig varit lättare att prova på.“

Den här klappen passar alla. Det finns många bra vegokokböcker, gamla som nya. Några exempel är den moderna klassikern “Vegansk Husmanskost”, budgetvarianten “Portionen under tian”, “Vego i världsklass” för atleten eller “Little Green Stories” och “Mera vego” för barnfamiljen. Gourmanden behöver heller inte vara utan, med exempel såsom “Vegan BBQ” och “Vegan 100”. Att även klassiker som “Vår kokbok” finns i vegansk variant säger något om vår samtid. Alla kan äta mer växtbaserat på ett enkelt, roligt och framför allt gott sätt! säger Jonna Elofsson Bjesse, kommunikationsansvarig föreningen Medveten Konsumtion.

Skapa faktisk förändring med årets julklapp

Hela 46 procent av svenskarna har klimatångest, samtidigt som köttkonsumtionen i Sverige har skenat. Idag äter vi dubbelt så mycket kött per person och år som världsmedborgaren, enligt Naturskyddsföreningen. Den genomsnittlige svenskens matvanor släpper ut 1,8 ton växthusgaser per person och år, medan vegetarianen landar på 1,2 ton och veganen på 0,5 ton, enligt Naturvårdsverket. Det är tydligt att det behövs enkla, inspirerande och konkreta sätt för oss svenskar att äta mer hållbart.

– Årets julklapp är praktisk klimatkunskap som gör skillnad. Forskarna har ringat in problematiken och även gett oss lösningen, men vi behöver hjälp att praktisera den och se vinningarna med ett hållbart liv! Den här julklappen är inte bara smart och tidsenlig, den är också smarrig till tusen! God klimatsmart jul på er!, säger Emma Sundh, medgrundare av Klimatklubben.

Nytt eller pre-älskat

Förutom att Årets medvetna julklapp är inspirerande, klimatsmart och passar de allra flesta, så finns den dessutom att få tag på såväl nytryckt som pre-älskad. Biblioteken är fantastiska samhällsinstitutioner som förtjänar mer klimat-cred, och det finns flera sätt att lägga vantarna på begagnade böcker. Exempelvis boktorg för pre-älskade böcker på nätet.

– Det fina med den här klappen är att man kan hitta de flesta böcker både nyproducerade och begagnade. Böcker håller länge och en kokbok kan användas både mycket och länge. Så som det ska vara. Kanske kan den till och med gå i arv? Planetvänligare än så blir det inte, säger Alexandra Davidsson, generalsekreterare föreningen Medveten Konsumtion.

#åretsmedvetnajulklapp

Maria Soxbo, medgrundare Klimatklubben, 0707–59 42 35, maria@mariasoxbo.se

Alexandra Davidsson, generalsekreterare föreningen Medveten Konsumtion, 073 081 36 30, alexandra.davidsson@medvetenkonsumtion.org

• Miljöpolitik

KORT OM KLIMATKLUBBEN

Klimatklubben är ett partipolitiskt och religiöst obundet nätverk som arbetar för att klimatfrågan ska lyftas högst upp på agendan hos såväl företag, politiker och lagstiftare som hos enskilda individer. Klimatklubben startades den 8 oktober 2018, samma kväll som IPCC släppte sin uppmärksammade klimatrapport, av hållbarhetsprofilerna Emma Sundh, Maria Soxbo och Johanna Nilsson.

KORT OM MEDVETEN KONSUMTION
Föreningen Medveten Konsumtion är en ideell konsumentorganisation finns till för att hjälpa dig navigera den svårframkomliga djungeln som är “hållbar konsumtion”. Hur blir jag en mer medveten konsument? Vart börjar jag? Föreningen arbetar utan pekpinnar och brukar säga att man ska eftersträva reflektion, snarare än perfektion. Läs mer i våraRåd & Tips!

Emma Sundh

Presskontakt Medgrundare