104 klimatmanifestationer utanför kommunhus i dag - den största någonsin

Idag, två dagar före att FN:s stora klimatkonferens i Katowice inleds, genomförs minst 104 klimatmanifestationer för Parisavtalet och en snabb utfasning av fossila bränslen. I alla utom ett läns genomförs #FridaysforFuture. Från Boden i norr till Skurup i söder, från Bovallstrand i väst till Luleå i öst. Vid riksdagen i Stockholm  klimatstrejkar Greta Thunberg och hennes vänner för att Sveriges koldioxidutsläpp ska vara i linje med Parisavtalet.

Här finns tider, platser, länkar och kontaktpersoner till alla 104 orter:
www.facebook.com/events/244459459583894/permalink/252532905443216/

Läs mer i onsdagens pressmeddelande: www.mynewsdesk.com/se/klimatsverige/pressreleases/rekordmaanga-klimatmanifestationer-oever-hela-landet-30-november-haer-aer-alla-88-orter-2805448

Här finns en karta över manifestationerna den 30 november (även med länk till internationella kartan):
www.klimatsverige.se/fridays-for-future-manifestation-30-november/

Så här skriver Greta Thunberg, 15 år, i en av sina texter:
”Det ni gör nu kan inte vi barn ändra på när vi blir äldre.

Många brukar säga att Sverige är ett så litet land, att det inte spelar någon roll vad vi gör. Men jag tänker att om några flickor kan få rubriker över hela världen genom att bara inte gå till skolan under några veckor, tänk på vad vi alla skulle kunna göra tillsammans om vi bara ville.

Varenda människa räknas.Precis som varje utsläpp. Vartendaste kilo.Allting räknas.Så snälla, behandla klimatkrisen som den akuta kris den är och ge oss en framtid.Våra liv ligger i era händer.”

Talespersoner/samodnare på riksplanet:
Pia Björstrand, talesperson för Klimataktion, pia.bjorstrand@hotmail.com, 070-4832695
Janine O'Keeffe, samordnare för #FridaysforFuture, styrelsemedlem i Klimataktion, janineoke@gmail.com, 070-401 78 39
Torbjörn Vennström, vice ordförande för Klimatriksdagen, tv@tvennstrom.se, 070 - 819 72 05

Pressamordnare för Klimatsverige och #FridaysforFuture:
Pontus Björkman, pontus.bjorkman@sal.se, 073-771 18 50

Nätverket KlimatSverige samlar ett 90-tal föreningar och även enskilda personer som tar klimatforskningens varningar på största allvar. Vi vill att Sverige går före i en snabb och rättvis omställning till ett samhälle som respekterar planetens ekologiska och klimatmässiga gränser.

Läs mer om nätverket på www.klimatsverige.se.