Semester och träning – KLM tipsar om fem ”runcations” i sommar och höst

Semester och träning – KLM tipsar om fem ”runcations” i sommar och höst

Gillar du att resa och har gärna en aktiv semester? Då kan en utlandssemester med löpning vara den bästa kombinationen! Allt fler svenskar har börjat upptäcka städer och länder genom att kombinera sin semester med ett lopp eller utmanande träningspass – så kallad runcation.

Löpning är en idrott som är enkel att ta med sig på resan – det krävs bara ett par löparskor och kläder. Flygbolaget KLM sponsrar ett flertal lopp som till exempel maratonloppet på Curacao och Amsterdam Marathon. Är du en av KLM:s ”frequent flyers” kan du anmäla dig till olika lopp med intjänade bonuspoäng och i Facebookgruppen, "Flying Blue Running” delar över 15 000 medlemmar med sig av destinationer, tips, erfarenheter och ställer frågor till varandra.

Till sommaren och hösten finns det mängder av roliga lopp på spännande destinationer. Tillsammans med KLM-ambassadören Kenth Svensson som driver bloggen ”SnabbaFötter” delar vi med oss av de fem bästa loppen och destinationerna du ska åka till om du vill kombinera semester med träning.

- Att förena resor med träning är en trend som växer sig starkare, både i Skandinavien och runt om i världen. Att kombinera ett lopp med sin semester är ett väldigt bra sätt att verkligen få uppleva helt nya platser på. Vi har mängder med avgångar till destinationer över hela världen och sätter stort värde i att hjälpa människor upptäcka nya platser, destinationer och äventyr. Vi har till exempel sprungit Amsterdam Marathon tillsammans med våra resepartners, säger Paul Terstegge, chef i Norden och Baltikum på Air France och KLM.

Fem destinationer för ett runcation.

• Amsterdam Marathon är kanske Europas mest optimala lopp att åka till på grund av att det samma dag erbjuds maraton, halvmaraton och 8 kilometer. Det gör att alla kan hitta en distans som passar dem. Amsterdam är också en av Europas mest populära weekendstäder där mycket av det man vill besöka finns inom gångavstånd. Till Amsterdam tar du dig enklast med KLM som erbjuder direktflyg från Stockholm, Göteborg, Linköping och Köpenhamn.
  • Venedig Marathon är ett av många maratonlopp i Italien som går under hösten. Venedig är ett otroligt vackert resmål som är populärt för dess romantiska kanaler, broar och gondoler. Det 42,195 kilometer långa loppet går av stapeln i slutet av oktober.
  • Valencia Marathon är kanske ett av Europas hetaste maratonlopp. Det finns flera olika sträckor att välja mellan och loppet går i andra halvan av november. Valencia är en av KLM:s nyare destinationer och har en imponerande strandpromenad med många små torg perfekta för mat och fika.
  • Löpning i Afrika. Kenya är ett riktigt löparland och det anordnas också läger där för att få se hur de kenyanska löparna lever och tränar. Det finns naturligtvis också en hel del lopp att välja på i Kenya och vissa av dem sker mitt bland djuren på savannen. Här finns det naturligtvis också möjligheter till safari och en unik kultur. KLM flyger till Kenya och flertal andra afrikanska länder – så passa på att åka på en riktig äventyrsresa.
  • KLM Curacao Marathon. Loppets start och målgång sker precis utanför huvudstaden Willemstad. Curacao är en holländsk koloni och en av tre öar i ögruppen ”ABC-öarna” – Aruba, Bonaire och Curacao. KLM flyger till alla tre – vilket ger dig möjlighet att bygga ihop din drömresa till Karibien, kombinera joggingturen med ett besök på en grann-ö. På grund av värmen som kommer framåt dagen så startar loppen tidigt. När man är i mål arrangeras en ”after run” på stranden direkt efter loppet.

Kenths bästa tips till en lyckad runcation:

• Välj både lopp och destination, dvs ett lopp du verkligen vill springa på en destination som du verkligen vill besöka.
  • Anmäl dig till loppet i god tid. Många lopp blir fullbokade relativt tidigt.
  • Våga vara med, våga anmäla dig, våga anta utmaningen och förgyll din resa.
  • Se det för vad det är, en upplevelseresa där du kombinerar två intressen.
  • Läs gärna på loppets hemsida om hur det funkar på plats, hur du tar dig till start, lämplig klädsel och annat som kan vara specifikt för just det loppet, etc.
  • Det finns lopp med olika distanser, välj en distans som känns behaglig så du orkar uppleva hela resan och inte bara fokuserar på loppet.

Om KLM

KLM Royal Dutch Airlines grundades år 1919, och är en del av koncernen Air France-KLM sedan sammanslagningen år 2004. De två flygbolagen har behållt sin identitet och fokuserar på tre kärnaktivitetsområden: passagerartransport, frakt och flygplansunderhåll. Vi erbjuder våra kunder ett nätverk av 320 destinationer i 114 länder. Sedan sammanslagningen har intäkterna i KLM näst intill fördubblats och antalet destinationer har ökat. Under 2015 flög vi 89,8 miljoner passagerare.

CSR är en avgörande del av KLM:s affärsstrategi. KLM var det första flygbolaget som flög med biodrivmedel under kommersiella flygresor och vi har som mål att minska koldioxidutsläppen per passagerare med 20% fram till 2020, jämfört med nivån år 2011. Air France och KLM har rankats som världens mest hållbara flygbolag 12 år i rad av Dow Jones Sustainability Index, som är det ledande indexet för att mäta hållbart företagande.

Presskontakt Marknadschef Air France och KLM

Presskontakt General Manager North Europe North Europe