Svenska flygresenärer vill möta familjen på flygplatsen

Svenska flygresenärer vill bli välkomnade av sin familj när de landar på flygplatsen, visar en en undersökning från KLM. Men trots att vi gärna möts av nära och kära när vi landar på flygplatsen åkte nästan 60 procent av resenärerna hem utan sällskap sist de var ute och flög.

Svenska resenärer upplever att behovet av en välkomstkommitté är högre än vad våra norska och danska grannar upplever. Det framgår av en undersökning som KLM har gjort i de tre skandinaviska länderna. Knappt fyra av fem svenskar svarar att de blir glada av att bli välkomnade på flygplatsen och helst ser vi att det görs av en familjemedlem.

Vem man vill bli mött av skiljer sig däremot beroende på om det gäller utresan eller hemresan. Vid ankomsten till destinationen uppger 57 procent att de helst blir välkommande av familjen, följt av 18 procent som vill bli omhändertagna av en guide. På hemresan ser det lite annorlunda ut då varannan svensk helst vill att familjen möter upp på flygplatsen, följt av 25 procent som vill träffa sin sambo medan 16 procent föredrar att en vän står och väntar.

Fysiska möten på flygplatsen är med andra ord något svenska flygresenärer vill ha mer av, men att möta upp nära och kära vid flygplatsen kan ibland vara svårt att lösa. Som svar på detta har KLM tagit fram en digital tjänst som gör det möjligt att skicka välkomsthälsningar till nära och kära. Meddelandet dyker upp i mottagarens telefon i samband med att de anländer till flygplatsen – oavsett om det sker i Sverige eller utomlands.

– På KLM försöker vi alltid hitta nya områden där vi kan ge våra resenärer ett mervärde, oavsett om det är 10 000 meter upp i luften eller nere på marken. Plattformen vi har tagit fram gör det möjligt för anhöriga och närstående att skicka meddelande baserat på ankomsttid. Det innebär att oavsett var i världen ditt flygplan landar kan du få ett varmt välkomnande från någon där hemma, säger Carina Bergqvist.

Om tjänsten

KLM har utvecklat en digital tjänst som gör det möjligt att skicka en välkomsthälsning till nära och kära, som de får när de anländer på flygplatsen. Via tjänsten kan man spela in upp till 7 sekunder långa videoklipp som går att utsmycka med olika teman tillsammans med ett budskap. Hälsningen skickas sedan till angivet telefonnummer som i sin tur får meddelandet vid ankomst på flygplatsen. Allting synkas med resenärernas flyginformation. För mer information, och möjlighet att testa tjänsten, gå in på welcome.klm.com/se.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes via webbenkät i slutet av november 2016, av det oberoende undersökningsföretaget CINT på uppdrag av KLM. Den omfattar ett representativt urval på 540 deltagare från Sverige, Danmark och Norge (180 per land) i åldrarna 15-70 år.