Expansion så in i norden för e-handel

Klockkungarna expanderar i norden

I november tar klockkungarna sig an den finska marknaden för att förstärka sin position som en av nordens största återförsäljare av klockor online.

Finland är en ny marknad och ett naturligt steg i expansionsprocessen för klockkungarna. I takt med att företaget sedan tidigare finns i Sverige, där huvudkontoret i Linköping är stationerat. Men även Danmark och Norge där filialer tidigare har upprättats och varit framgångsrika projekt.

Följden av det finska etableringsprojektet är att klockkungarna kommer öka sin omsättning. På lång sikt ligger initiativet att expandera mot den fiska marknaden i linje med klockkungarnas vision om att nå målet som den största återförsäljaren av klockor online i norden. Sortimentet kommer utökas för att kunna tillgodose den finska marknaden och nya marknadsföringskanaler är på väg att upprättas. Initiativtagare och drivande i processen för lanseringen av den finska marknaden är VD Pelle Pettersson på Klockkungarna.

• Vi har sett potentialen i den finska storsatsningen. Det kommer innebära en större arbetsvolym och ökad omsättning, vilket mycket av E-handel handlar om för att bli framgångsrik inom området. Framförallt kommer etableringsprojektet ha en positiv inverkan på huvudkontoret i Linköping. Expansionen kommer vara en faktor som bidrar till att den ekonomiska tillväxten ökar lokalt i Linköping och öppnar upp möjligheten för ny arbetskraft kommer behöva hämtas in med specialkompetens inom området E-handel. Det kommer bli aktuellt att öppna upp för mer arbetstillfällen i framförallt stadsdelen Mjärdevi i Linköping, där huvudkontoret ligger och är förankrat. Men också utöka affärsrelationer knutet till den finska marknaden i Finland, säger Pelle Pettersson, VD på Klockkungarna.

Utgångspunkten ligger i att den finska marknaden är oexploaterad och har potential att få Klockkungarna att ta ytterligare ett steg framåt på den internationella nordiska marknaden.

• Fördelen med den Finska marknaden är att den går snabbt att nå utifrån ett distributionsmässigt perspektiv. En annan fördel vi ser är att den finska marknaden är lättsam att arbeta med och kommunikationen mellan olika samarbetspartners flyter på ett smidigt sätt, säger Pelle Pettersson, VD på Klockkungarna. Jag hoppas personligen att initiativet kommer gynna Linköping och den lokala näringen i trakten.

• klockor
  • webbhandel
  • online
  • internet
  • expandera
  • shopping
  • julhandel
  • linköping
  • mjärdevi

Klockkungarna.se är idag en av nordens största återförsäljare av klockor online. Med hjälp av starka medarbetare och ett starkt arbetsklimat i Mjärdevi Linköping har vi lyckats expandera snabbt och starkt på en konkurrentutsatt marknad. Sedan start 2011 har vi lyckats tagit stora marknadsandelar på den nordiska marknaden och ser nu fram emot vår nya expansion till Finland.

Pelle Pettersson

CEO På klockkungarna.se ansvarar jag för expandering och företagsutveckling. 0738478829