Knatteloppet - barnens löparfesten

Knatteloppet, löparfesten för barn där alla är vinnare, kommer att hållas i Hammarby Sjöstad den 11 juni. Det är fjärde året Knatteloppet äger rum vid Hammarbybacken som är för barn mellan 2-12 år.

Förra året hade Knatteloppet närmare 1200 deltagande barn, vilket befäster loppet som ett av Europas största löptävling för barn. Förutom löpning så har barnen möjlighet att träffa kända idrottsprofiler, ta elbilskörkort, gå på disco, träffa polis och brandkår, med mera. Dessutom vinner alla barn en guldmedalj vid målgång, får ett start-kit med knatteloppets tävlingströja och har möjlighet att få en kram av Knatteloppets populära maskot, Superkaninen Knaskalle.

Knatteloppet är en del i visionen att få Sverige till att bli världens aktivaste och friskaste land.

Bakom satsningen står Linda Forsström, som vill att våra barn och ungdomar ska få en bra start i livet, fylld med idrott, gemenskap, inspiration och glädje.

– Förra årets lopp var en succé. Men i år siktar vi på att göra det ännu bättre, med nio starter för olika åldersgrupper för att göra upplevelsen mycket större för barnen, säger Linda Forsström.

Förra årets affischnamn var löparstjärnan Johan Wissman och kända gladiatorer. Vilka idrottsstjärnor som medverkar i årets upplaga av Knatteloppet annonseras i maj.

Inför Knatteloppet håller grundaren Linda Forsström i kostnadsfria knatteträningar, så att barnen får en så bra förberedelse som möjligt inför loppet. Första tillfället vid Hammarbybacken är lördagen den 21 maj, kl. 10.00 för barn mellan 2-5 år och kl. 11.00 för barn mellan 6-12 år. Det andra tillfället är måndagen den 30 maj, kl. 18.00 för de yngre och kl. 19.00 för de äldre.

Barnen får då chansen att pröva på att springa knatteloppsbanorna och självklart är Superkaninen Knaskalle med och hjälper till.

• friidrott
  • linda forsström
  • löparlopp
  • barnaktivitet
  • barnträning
  • hammarby sjöstad
  • hammarbybacken
  • knatteloppet
  • knatteträning

• Stockholm

Linda Forsström som är grundare av Träningsfabriken AB. Linda driver flertalet olika projekt som bygger på hälsa och motion. Med Knatteloppet hoppas hon kunna väcka ett tidigt intresse hos barn för idrott.

"Tillsammans skapar vi världens aktivaste och friskaste land"

Magnus Svenningsson

Presskontakt Pressansvarig 0709645500