Byggkeramikrådet tar bort förbud – Knauf Danogips reder ut begreppen med informativ film

Pressmeddelande   •   Maj 04, 2016 08:30 CEST

Den 1 juli 2015 tog Byggkeramikrådet bort förbudet mot att använda kartongklädd gips i våtrummets våtzon 1. Sedan dess har branschen flitigt diskuterat beslutet och åsikterna går isär. Tydligt är att användningen av våtrumsskivor påverkas av beslutet.

Knauf Danogips tillverkar godkända våtrumsskivor (Aquapanel Indoor och Humidboard 2.0) och vill bemöta det omdiskuterade beslutet för att förklara situationen.

– Byggkeramikrådets rekommendationer är ett frivilligt regelverk men är riktlinjer som flera aktörer i branschen brukar följa. Därför förvånades många över borttagandet av en förbuds-mening i föreskrifterna, förklarar Magnus Olofsson, chef för Knauf Danogips i Sverige

Byggkeramikrådet skrotade helt enkelt paragrafen:

”I våtzon 1 ska skivorna vara motståndskraftiga mot mikrobiell tillväxt. Kartongklädda gipsskivor ska inte användas i våtzon 1, varken som underlag för tätskikt eller som bakomvarande skiva.”

Effekten av beslutet och reaktionerna från branschen börjar nu, snart ett år senare, att visa sig. Som befarat väljer vissa entreprenörer att använda sig av kartongklädd gips istället för en från tillverkaren godkänd våtrumsskiva. Ofta för att spara kostnader.

Boverkets regler gäller fortfarande
Genom borttagandet av förbudet kan entreprenören påvisa varför denna valt en kartongklädd gipsskiva, även om det är frivilligt att följa rekommendationerna. Egentligen har ingenting ändrats eftersom Boverkets byggregler fortfarande säger att:

”Byggnader ska utformas så att fukt inte orsakar skador, lukt eller mikrobiell växt som kan påverka hygien eller hälsa” (BFS 2014:3)

Film som tar ställning och informerar
Knauf Danogips förespråkar kvalitet och innovation och arbetar ständigt för hållbara och långsiktiga lösningar i alla led.

– Vi har producerat en film för att på ett lättsamt sätt reda ut begreppen kring ändringarna i rekommendationerna från Byggkeramikrådet och samtidigt ge vår syn på förändringen, berättar Katariina Raivio Pålsson, Marketing Manager på Knauf Danogips.

På ett tydligt och enkelt sätt klargör filmen varför våtrumsskivor ska användas. Filmen beskriver också vad som tagits bort i BBV och att de styrande reglerna hos Boverket fortfarande är desamma.

Kontakt:
Katariina Raivio Pålsson, Marketing Manager, Knauf Danogips | +46 (0)76 140 25 21

Filmen hittar du här: https://www.youtube.com/watch?v=7wjuE42T4Cc

Pressbilder: Knauf Danogips
Läs mer om Byggkeramikrådet här: www.bkr.se

Knauf Danogips är en del av Knauf-gruppen som är ett världsomspännande företag. En av Europas ledande tillverkare av byggmaterial med produktionsanläggningar på mer än 220 platser runt om i världen med drygt 26 500 anställda. En position som förpliktigar och resulterar i ett intensivt arbete med forskning och utveckling i nya och förbättrade produkter och system. Knauf Danogips producerar främst gipsprodukter, kalk- och cementprodukter, stålprofiler samt värmeisoleringsmaterial som marknadsförs och distribueras i samtliga europeiska länder. Fabriken i Sverige är placerad i skånska Åhus och småländska Sävsjö. Företaget har ca 140 anställda och omsätter ca 550 miljoner SEK. Läs mer på www.knaufdanogips.se