Knauf går i bräschen: P-märker fuktsäkert fasadsystem

Pressmeddelande   •   Mar 13, 2012 11:57 CET

Märkningen av byggmaterialleverantörens ”Knauf Fasadsystem Aquapanel ventilerat med puts” garanterar att produkten minst uppfyller de kvalitetskrav som finns uppställda av EU, i Sverige samt inom branschen.

Fukt i enstegstätade fasader har blivit en följetong i svensk byggbransch och många problem har uppstått i enstegstätade putsfasader med träregelstomme. Som svar på marknadens efter-frågan på kvalitetssäkring har SP tagit fram så kallade P-märkningsregler för putsfasader. För Knauf Danogips var det självklart att låta SP testa fasadsystemet – redan 2006 hade manSveriges första typgodkända fasadsystem med ventilerad luftspalt för puts.

– Vår P-märkta fasad är en vidareutveckling av det typgodkända ventilerade fasadsystemet, säger Magnus Olofsson, CEO på Knauf Danogips.

– Att SP godkänt systemet är ett kvitto på att vi utvecklat ett fasadsystem som väl motsvarar dekrav marknaden ställer på fuktsäkert byggande.Godkänd utbildningDet nu P-märkta systemet säljs i 52 länder världen över. Kunden får ett ventilerande, dränerandeoch väl dokumenterat och utprovat fasadsystem. Väderbeständigt och i princip helt okänsligt för fuktgenom de oorganiska, cementbaserade skivor som täcker klimatskalet.

– Putsentreprenörer som genomgår vår godkända utbildning och certifieras av SP bidrar till att gekunden ett säkert fasadsystem, tillägger Christer Wikander, som är produktansvarig för Aquapanel ochhar drivit utvecklingen under flera år. Alla moment i P-märkningen är en trygghetsgaranti för slutkunden, menar han:

– Systemet är testat, det uppfyller högt ställda krav och arbetet utförs av kom-petenta entreprenörer – allt för ett problemfritt byggande.

P-märkta Knauf Fasadsystem Aquapanel ventilerat med puts

• Godkända systemhandlingar, laboratorietester, fältmätningar  och tredjepartskontroll.

• Testat under väderförhållanden som slagregn och orkan.

• Stegvis ökad belastning – över 600 pascal och 33 m/s.

• Nolltolerans för vatten och fukt i luftspalten – alla anslutningar testade.

• Konstruktion/färdig fasad görs av certifierad entreprenör.

Ytterligare information:

Magnus Olofsson, CEO, 044-28 78 06

magnus.olofsson@knaufdanogips.se

Christer Wickander, produktansvarig Aquapanel, 044-28 78 39

christer.wickander@knaufdanogips.se

Om vilka möjligheter du har med Aquapanel på:

www.knaufdanogips.se