Nya nationalarenan – fuktsäker inne och ute

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2012 09:55 CEST

Nya nationalarenan i Solna slår snart upp portarna, till en anläggning med spännande arkitektur och en smart och sund konstruktion. Friends Arena är fuktmotståndig interiört och exteriört, genom medvetna materialval.

Krook & Tjäder fick tillsammans med Berg Arkitektkontor uppdraget att rita Sveriges modernaste fotbollsarena. Den har fått både en arkitektur som sticker ut – 24 meter hög, levande fasad, tre läktarnivåer och skjutbart tak – och en väl genomtänkt konstruktion.

Knauf Danogips har varit en stor leverantör av material och byggsystem till arenan och omgivan- de Arenastaden. Ett nära samarbete med arkitekt, byggherre och entreprenör har inte minst gett en fuktsäkrad arena.

Fasaden bygger på en cementbaserad skiva med luftspalt. Interiört har arenan klätts med 8 000 kvadratmeter cementbaserad skiva som ger fuktsäkra väggar. Skivan ingår i Aquapanel Indoor, ett system med allt från skiva till stålreglar och isolering för fuktiga och våta miljöer.

Brett användningsområde

Det kompletta systemet är uppskattat av arkitekter och konstruktörer med innovativa tankar, som vid arenabygget som invigs den 27 oktober.

– Vi har levererat stora mängder Aquapanel Indoor till toaletter och våtutrymmen, säger Robert Munck, Key Account Manager Teknisk Försäljning på Knauf Danogips.

Generellt används systemet allt mer i form av vägg och tak i olika inomhusmiljöer – som hotell, sjukhus, idrottsanläggningar och skolor men även i bostäder. Systemet är anpassat till både tekniska och estetiska krav – för att ge en flexibel formgivning. Skivan som ger minimala rörelser är enkel att montera, ger kort byggtid, skyddar mot fukt, brand (klass A1) och buller. Den är slagtålig, böjbar och slät utan skarvar.

Nu har Knauf Danogips tagit fram en broschyr med monteringsanvisningar och goda råd för Aquapanel Indoor. Beställ den, eller ladda ner på www.knaufdanogips.se!

Fakta fuktsäkra nationalarenan

• 8 000 kvadratmeter Aquapanel Indoor.
  • 14 000 kvadratmeter Aquapanel Outdoor.
  • 100 000 löpmeter stålreglar.
  • 60 000 löpmeter ytterväggsstål.

Ytterligare information:

Robert Munck, Knauf Danogips, robert.munck@knaufdanogips.se eller 044-28 79 02

Knauf Danogips ingår i Knauf-gruppen, en av Europas ledande leverantörer av byggmaterial. Företaget tillverkar gipsskivor och utvecklar, marknadsför samt saluför byggsystem som bland annat inkluderar cementbaserade skivor, stålprofiler, lim och fog, gipsputs, verktyg och tillbehör med kostnad, ergonomi, kvalitet, miljö och estetik i fokus. Knauf Danogips i Sverige har huvudkontor och tillverkning i Åhus, Skåne, och omsätter 800 miljoner kronor.