Rätt materialval förhindrar mögel

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2010 13:53 CEST

Effekten av mögelsanering av byggnadsmaterial har undersökts i en ny studie. Rapporten visar att inget saneringsmedel lyckades ta bort mögel eller hejda tillväxten helt.

– Det visar hur viktigt det är att bygga rätt och att välja material som inte möglar eller är fuktkänsliga.

Det menar Peter Kåveland, nordisk produktchef inom Knauf-koncernen som är en av Europas ledande leverantörer av byggmaterial. Det är IVL Miljöinstitutet som har gjort undersökningen, i samarbete med Lunds universitet, och man har utgått från tidigare studier i ämnet. Dessa har pekat på att sanering inte hejdar mögeltillväxt och att partiklar från mögelskadat material ökar vid intorkning.

Möglet kan, enligt Peter Kåveland, uppkomma genom brister i byggnadstekniken och felaktiga materialval.

– Exempelvis kan fel skivmaterial i våtrum vara förödande och orsaka betydande renoveringskostnader för fastighetsägaren. Genom att välja robusta, oorganiska och fukttåliga skivmaterial klarar man de mest ogynnsamma förutsättningarna.

– En cementbaserad skiva som inte bryts ner av fukt bidrar väsentligt till att förebygga mögel, som kan ge skador såväl hos dem som bor där som i byggnaden, säger han.

På IVL Svenska Miljöinstitutet tycker man att resultaten talar sitt tydliga språk:

– Resultaten understryker vikten av att arbeta förebyggande med fuktsäkerhet för att förhindra uppkomst av mögelskador. Om mögel konstaterats bör det skadade materialet bytas ut, säger forskaren Erica Bloom.

Bild: Laddas ner på MyNewsdesk.com. Sök på Mögelsäkert materialval under Pressinformation, bilder.

Läsa om cementbaserade Aquapanel:

www.knaufdanogips.se

Ytterligare information: