En webbplats med rätt karaktär

Några år senare när jag började skapa design för webbplatser fanns det i princip tre fonter att välja mellan för att det skulle fungera för “alla”; Times New Roman, Verdana och Arial. Men efter några år hände något spännande, en liten plugin som hette Flash kom in och förändrade allt. Plötsligt kunde vi baka in fonter i det vi byggde, så länge alla hade rätt version av Flash så var det typ helt fantastiskt. De mest galna webbplatser växte fram och det fanns inga gränser för vad man kunde hitta på. Efter några år av eufori som designer dödades Flash av Apple.

Företagets ansikte utåt

Varför ska vi använda speciell typografi på webben idag då, är det inte enklare att använda standardfonter som alla webbläsare och operativsystem stödjer? Det är ju absolut enklare att använda standardtypografi. Men borde vi då inte använda oss av standardtypografi i tidningar, kataloger och broschyrer? Jag har under åren tittat igenom otaliga grafiska profiler för små, medelstora och jättestora företag. Nyligen för ett företag med en omsättning på ca 100 miljoner kronor, med en omfattande grafisk profil för flera olika underavdelningar i företaget, med olika typografi och element till diverse kataloger med mera. När vi kommer till avdelningen för webbtypografi så är det Arial som gäller.

Varför skapar man en grafisk profil för ett företag, som är företagets ansikte utåt och eventuellt är det första som en potentiell kund ser av företaget, som bara innefattar tryckt material eller fysiska produkter? Webbplatsen är i många fall det första en kund ser av företaget, då tycker jag verkligen inte att man ska utelämna det man kommer se mest av på hela webbplatsen, nämligen texten.

Du sätter gränserna, inte tekniken

Med dagens tekniker på webben finns ingen anledning att utelämna denna otroligt viktiga detalj i varumärket. Genom att använda ett företags profilfonter på webbplatsen kan man skapa en helt annan karaktär. Webbplatsen går fort från en relativt anonym sida i mängden, till en webbplats som bär varumärket och motsvarar den tid och kärlek som är lagd på produkten eller tjänsten som representerar företaget.

Besökaren i fokus

Genom att välja rätt typografi kommer besökaren snabbare kunna förstå vilken typ av företag webbplatsen representerar, genom att använda typografin på rätt sätt kan vi underlätta för besökaren att hitta det hen är ute efter och även öka läsbarheten avsevärt.

Samtidigt som våra skärmar blir mindre så blir upplösningen på våra större skärmar högre, vilket resulterar i att textstorleken på våra skärmar blir mindre. Det är en utveckling som vi måste kompensera genom att göra större typografi för att öka läsbarheten på webbplatsen.

Så om jag får bestämma så slutar vi använda standardfonter nu på momangen!