En flexibel webbplats som ska stärka regionen

Under våren har Johanneberg Science Parks nya webbplats lanserats. Den är flexibel, lätt att administrera och bättre vässad för tillgängliggöra verksamhetens information och budskap.

Under våren tryckte vi på lanseringsknappen för Johanneberg Science Parks nya sajt. Verksamheten (som ägs av Göteborgs Stad och Stiftelsen Chalmers tekniska högskola tillsammans med AB Volvo, Bengt Dahlgren AB, Göteborg Energi, HSB, MölnDala Fastighets AB, Peab AB, Riksbyggen, Tyréns AB, Skanska, Wallenstam och White arkitekter) är en mötesplats för idé och kunskapsutbyte mellan näringsliv, akademi och samhälle på Chalmersområdet.

Utöver att utseendet har fått sig en rejäl uppdatering har plattformen bytts ut till Drupal 8 och numera utgörs alla sidor av ett antal komponenter som administratören enkelt kan flytta runt och referera till efter behov. I och med den nya och mer flexibla lösningen kan personalen på Johanneberg Science Park på egen hand bygga upp kraftfulla landningssidor, snarare än att som tidigare behöva ringa in en byrå för att sköta jobbet.

Att förstå målgrupper och behov

En stor del av arbetet har också handlat om att kartlägga och analysera de olika målgrupperna, deras behov och vad det bör få för inverkan på webbplatsens struktur. Det har varit avgörande för att kunna skapa webbplatsen där det numera är lättare att som besökare hitta den informationen man letar efter, samtidigt som Johanneberg Science Park själv har lättare att kommunicera ut valda budskap.

Johanneberg Science Park är numera en del av den fyrklöver av aktörer som arbetar med stora samhällsutmaningar och samarbetar med Kodamera (sedan tidigare samarbetar vi med Business Region Göteborg, Lindholmen Science Parkoch Sahlgrenska Science Park).