Kodamera lanserar ny webbplats åt Xylophane på Drupal

Pressmeddelande   •   Maj 15, 2014 11:30 CEST

Xylophane utvecklar och producerar Skalax – en produkt som kan ersätta plast och aluminium i förpackningar och på det sättet bidra till en miljömässigt hållbar slutprodukt.

Skalax är baserat på xylan som utvinns ur skalrester från spannmål. Den nya miljövänliga produkten kan ersätta aluminium och oljebaserad plast i bland annat matförpackningar som barriär för syre, fett och aromer. Råmaterialet i tillverkningen kommer från restprodukter från spannmål, som skaldelar från vete eller korn. Skaldelarna har hittills saknat industriellt värde och används oftast som utfyllnad i djurfoder.

Skapat i Sverige

Det nya miljövänliga materialet är utvecklat på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Företaget Xylophane AB är finansierat av riskkapital och huvudägarna är SEB Venture Capital, Capricorn Venture Partners och KTH Chalmers Capital.

Mer information om Xylophane och Skalax finns på http://www.xylophane.com/

Vi är en webbyrå i Göteborg som tar helhetsansvar för våra kunders digitala närvaro. Sedan 2003 har vi levererat webbplatser och andra digitala lösningar åt både små och stora kunder. Idag är vi 15 webbentusiaster som med ledstjärnorna effektstyrning, öppen källkod i form av Drupal och Wordpress samt ett agilt arbetssätt tar oss an analys, strategi, design, utveckling och förvaltning av webben med sann glädje och stort engagemang.

Mer om Kodamera på Kodamera.seFacebookTwitter och LinkedIn.

Kommentarer (0)