Linda Spåmans serieroman Brf Ensamheten släpps första 1 mars

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2013 08:53 CET

Om Brf Ensamheten
I en bostadsrättsförening i centrala Göteborg är allt som vanligt. Där bor helt vanliga människor: Det fina lesbiska paret som känner sig stressade över jobbet, den gamla damen som saknar sin son, barnfamiljen med den föräldralediga mamman, tonårsfamiljen, heteroparet och den synskadade kvinnan. Allt är precis normalt och som vanligt. Inget speciellt händer, det kommer helt vanlig post. Och de anordnas helt vanliga normala städdagar för att hålla ordning på de gemensamma ytorna ute och inomhus.
 Här bubblar inget under ytan, eller? Hur står det till med normaliteten egentligen?

Genom de likformiga
lägenheterna i bostadsrättföreningen får vi följa de olika levnadsödena och ser en skärva av livet för de enskilda lägenhetsägarna som tillsammans äger detta bostadskomplex med namnet Ensamheten. Svart humor och diamantvass satir över samhället och bostadssituationen. Om ensamheten och relationell diskrepans, tolerans och det vi kallar kärlek.

Om Linda Spåman
Linda Spåman är konstnär och serietecknare född och verksam i Göteborg. Utbildad vid Högskolan för design och konsthantverk där hon har magister i tillämpad konst. Hennes verk tar sig utryck både i performance, textila och tredimensionella verk, konceptuella fotoserier ofta med sin särpräglade illustrationsstil som bas. Tidigare bokutgivning av Spåman är Kötthuvudet (Habbibi 2005) och Misslyckat självmord i Mölndals bro (Bonnier 2011).

Sagt om Brf Ensamheten:

"Tre gånger extrem svärta gånger en humor som kanske inte ens är rolig, eller ens existerar. Det här är bostadsrättsföreningen du inte vill bo i, där ensamheten är osympatisk och hatet blivit ett med byggnaden och alla däruti."

"Linda Spåman är Michael Haneke utan kamera."
Magnus  Blomdahl för Arbetaren

Beställ recensionexemplar eller hör av er med samtliga frågor till Josefin Svenske, enligt adress nedan.

Kolik Förlag ger ut intelligent underhållning i serieform sedan 2005
Mail: info@kolikforlag.se
Hemsidor: www.kolikforlag.se och kolikforlag.blogspot.com
Telefon: 0703-214272 (Josefin Svenske), 0735-373175 (Fabian Göranson)