Inga planer på nya vargar på Kolmården

Vår zoologiska rådgivare, Mats Amundin, ger i en intervju med Sveriges Radio Östergötland en personlig reflektion kring ett möjligt sätt att hålla varg på i framtiden, dvs med nya anläggningar och nya arbetsmetoder. Idag finns det dock inga planer på att ha vargar på Kolmården igen.

-Kolmården ska axla ansvaret det innebär att vara Nordens största djurpark. Det innebär att vi planerar att ge utrymme för flera utrotningshotade djur hos oss. Varg finns i dagsläget inte med i de planerna, säger Christine Karmfalk vd för Kolmården.

Vi ser hela tiden över vilka djur vi har hos oss i bevarande- och utbildningssyfte och hur vi tar hand om dem på bästa sätt. Som en del i det arbetet jobbar våra erfarna zoologer med att utvärdera nuvarande anläggningar och ser över vilka djur vi kan hålla i vår djurpark framöver. I dagsläget finns inga planer på att återinföra vargar på Kolmården.

För mer information, kontakta:

Rickard Sjödén, Informationsansvarig

Destination Kolmården består av Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark. Vildmarkshotellet är ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Destination Kolmården är en del av Parks and Resorts, Nordens ledande koncern inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland.