Kolmårdens elefantkalv Namsai fyller 1 år

Kolmårdens elefantkalv Namsai fyller 1 år

Idag, den 27 juli, är det exakt ett år sedan elefantkalven Namsai föddes. Namsai är den första elefantkalv som någonsin fötts på Kolmården och han har under sitt första levnadsår charmat många av Kolmårdens besökare.

Under sitt första levnadsår har Namsai växt och utvecklats som han ska och han blir mer och mer självständig för varje dag som går. När han föddes vägde han ca 87 kg och idag har han mer än femdubblat sin vikt och väger hela 570 kg.

Att elefantkalven fått ett passande namn är bara att konstatera. Namsai betyder ”klart vatten” på thailändska och elefant­kalven Namsai älskar verkligen vatten. Att duscha och bada gör han ofta och då speciellt med moster Saonoi. Några andra av hans favorit­aktiviteter är att jaga fåglar och änder i Elefantdalen.

Det har varit ett roligt och omväxlande första år med Namsai. Han är en levnadsglad och lite busig elefantkalv som sprider glädje till både elefantflocken och till oss djurvårdare samt våra besökare, säger Tommy Karlsson, djurvårdare på Kolosseum på Kolmården.

Namsai föddes lördagen den 27 juli 2013. Mamma till kalven är Bua, som tillsammans med Saonoi kom till Kolmår­den år 2004 som en gåva till den svenska kungen från den thailändska kungen Bhumibol. Bua blev dräktig genom insemination av elefanten Raja, som bor på en djurpark i England.

Fakta om asiatisk elefant
Familj: Elefant
Art: Asiatisk elefant
Levnadsmiljö: Gräs- och steppmarker i Sydostasien
Levnadssätt: Honor och ungdjur lever i flockar om 8-30 individer, tjurar lever ensamma eller i små grupper.
Dräktighetstid: Cirka 22 månader
Könsmognad: 7-12 år
Föda: Gräs (huvudföda), rötter, blad, grenar, bark, frukt, skott m m.

Den asiatiska elefanten är hotad. Detta dels på grund av tjuvjakt för elfenben, men också levnadsområdets omvand­ling till jordbruksmark och boplatser samt de konflikter som då uppstår när elefanterna söker föda på odlingarna.

Tommy Karlsson, djurvårdare på Kolmården, 010-708 75 90, tommy.karlsson@kolmarden.com.

För bilder, besök http://bilder.parksandresorts.com/nedladdning/pincollection.jspx?collectionName=%7B2efdaece-2c90-d84c-a2cc-ed58c9815ea5%7D