Christine Karmfalk, vd på Kolmården

Över 42 000 har redan köpt årskort till Kolmården 2020

Den 25 september inledde Kolmården sin traditionella kampanj, där djurparkens årskort för nästa år säljs till halva priset under en begränsad period. Tidigare år har endast tidningsprenumeranter kunnat ta del av det här halva-priset-erbjudandet, men i år öppnades det upp för vem som helst och såldes även i Kolmårdens webbshop. Nu när kampanjen avslutats kan vi se att över 42 000 personer köpt årskort till nästa år, en rekordsiffra och en ökning med 60 % jämfört med samma kampanj 2018.

Under Kolmårdens sista dagar, innan grindarna stänger för sommarsäsongen, startar den traditionsenliga årskortskampanjen där Kolmårdengäster och djurparksfantaster kan skaffa sitt årskort ”Wild Card” inför nästa säsong. Tidigare år har erbjudandet varit tillgängligt för prenumeranter av regionens olika lokaltidningar och drygt 25 000 personer har vallfärdat till djurparken under dessa dagar för att köpa kortet för halva priset i Kolmårdens entrékassor. I år valde Kolmården att gå ut med halva-priset-erbjudandet till alla och släppte därmed också på kravet att man måste köpa kortet på plats. Istället kunde vem som helst ta del av erbjudandet i Kolmårdens webbshop och i entrékassorna de sista öppna dagarna. När kampanjen avslutades, kl. 00.00 natten mot måndagen den 7 oktober, konstaterades att rekordmånga människor skaffat sig Kolmårdens årskort under kampanjen. 42 426 personer är alltså redan innehavare av nästa års Wild Card, en ökning med 60 % eller 15 904 kort jämfört med föregående års kampanjperiod.

– Vi är otroligt glada över det ökande intresset för Kolmården som visar sig i den starka säsong vi lägger bakom oss och det stora intresset för årskortet inför nästa år. Jag tror att många av våra besökare vet att 2020 kommer bli ett spännande år, med bland annat den helt nya delfinföreställningen Hope. Under föreställningen tar vi chansen att informera våra gäster om något så viktigt som massutrotningen av olika djurarter, kampen mot tjuvjakt på utrotningshotade djur och vårt bevarandearbete vi bedriver genom vår stiftelse Kolmården Foundation, säger Christine Karmfalk, vd på Kolmården.

Men än är inte grindarna stängda för gott i år. Det vankas både Halloweenfirande och Sagojul i parken. Halloween på Kolmården är öppet 26-27 oktober samt 30 oktober-3 november. Sagojul på Kolmården är öppet varje lördag och söndag mellan 30 november till 15 december. För de som missade årskortskampanjen denna gång kommer en ny chans i november med ett speciellt Black Friday-erbjudande.

– Jag hoppas att den här fina trenden fortsätter året ut. Närmast väntar ju vår rysligaste Halloween någonsin och jag kan redan nu avslöja att årets Sagojul kommer bli fullständigt magisk, säger Christine Karmfalk, vd på Kolmården.

För mer information kontakta Annika Troselius, informationschef på Parks and Resorts på telefon 0708-580050 eller annika.troselius@parksandresorts.com. För pressbilder besök vår Bildbank bilder.parksandresorts.com/kolmarden

Destination Kolmården består av Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark. Vildmarkshotellet är ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Destination Kolmården är en del av Parks and Resorts, Nordens ledande koncern inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland.